Labels

Thursday, June 02, 2005

SEPANJANG PERJALANAN BALIK KAMPUNG

BEKWOH

KAMI sampai ke kampung agak awal. Masa makan tengaharipun belum tiba. Mak belum masak lagi sebab ingatkan kami sampai just in time kenduri nak diadakan. Tapi lauk-pauk untuk bekwoh telahpun siap untuk dimasak.

Maka kami suami-isteri buat pertama kalinya kenalah jadi tukang masak untuk bekwoh. Wow panasnya usah nak dikatalah. Terfikir juga dalam benak, mana adik beradik yang lain ni?. Mereka cuma akan datang untuk makan saja ke?.
Inilah lauk pertama yg kami masak.
Inilah hasilnya masakan kami utk bekwoh malam ni. Selepas lauk ini masak, kami masak air panas pulak. Bila air dah menggelegak, kami masukkan seguni beras (yang dah dibasuhlah) dalam kawah. Nasi belum lagi masak, hujan turun dengan lebatnya. Macamana nak buat?. Air hujan dah masuk dalam kuali. Nak angkat panas. Nak tutup takut nasi mentah. Akhirnya kami berpayung dalam hujan. Bukan tukang masak yang berpayung, tapi kami payungkan nasi dalam kawah. Inilah pengalaman pertama masak nasi kawah tengah hujan.


ANAK BONGSU
DAH penat memasak semalam, hari ni kami jalan-jalan ke Pantai Batu Buruk. Wow kat sini ada pesta pelancongan, ala-ala main pantai gitu. Patutlah kami yang kena memasak.
Si Bongsu ni dah jumpa motosikal. Terus dia nak bersunat. Abang-abang dia bersunat, tak dapatpun basikal, tapi dia demand nak motorsikal ni dan dia akan bersunat terus... wow anak bongsu aku ni.
Bila jumpa superman ultraman, dia lupakan pulak pasal motor. Tapi nasib baik dia diberitahu yang superman juga bersunat, jadi dia akan jejak langkah superman ultraman inilah.

Nota janggut: Bekwoh ialah kenduri

No comments: