Labels

Thursday, June 23, 2005

SAYONARA DOYOUBI

BESOK (bukan esok) adalah hari Sabtu terakhir bekerja bagi penjawat awam di Malaysia. Mulai 1 Julai nanti, kakitangan awam akan bekerja lima hari seminggu. Rupa-rupanya ramai juga penjawat awam yang tidak berapa suka cuti Sabtu ni, mereka nak kerja (dan minta orang lain juga kerja). Sungguh di luar jangkaan, unsangkarable kata orang dulu-dulu.

Dengan cuti Sabtu-Ahad, apa yang boleh dibuat ekk?. Jawapannya macam-macam, tapi janganlah habiskan dengan tidur saja!.

1. Sabtu boleh buat kerja rutin, iaitu pergi pasar. Oleh itu Ahad boleh joging. Hmmm.... sihatkan badan!.

2. Bagi NGO, cuti Sabtu-Ahad banyak menafaatnya. Jika dulu asyik mencari Sabtu pertama & ketiga, kini setiap Sabtupun boleh buat meeting, boleh buat aktiviti. Semoga lebih banyak NGO akan bergiat aktif buat macam-macam aktiviti.

3. Bagi yang nak belajar part-time, cuti Sabtu-Ahad adalah yang terbaik. Kita boleh belajar apa-apa yang nak kita pelajari. IPTA dan IPTS rasanya banyak program pelajaran part-time. Ada yang tawarkan MBA, ada yang tawarkan ilmu Hadis, Al-Quran dan macam-macam. Hmmmm.... kalau terfikir nak jadi loyar bila pencen nanti, masih belum terlambat lagi nak ambil law secara part-time ni. Inilah masanya (ikiemasene? kata WakDin). Nak ilmu dunia boleh, nak ilmu akhirat lagi boleh.

4. Balik kampung?. Bagus juga program balik kampung hujung minggu. Jengok orang tua, lawat kampung sendiri, temuai kawan-kawan sekampung. Sementara mereka masih ada ni, selalu-selalulah balik kampung a.k.a melawat kawasan @ turun padang.

5. Main golf: Ohhh cuti Sabtu-Ahad, mainl;ah sepuas-puasnya. Jangan dok nak menyelinap ke padang golf masa office-hour (ada ke?. wa tak tau).

6. Baiki Blog yang senget sebelah tu boleh dibuat masa Sabtu-Ahad. Jika hari lain sibuk memanjang, jangan gunakan PC pejabat @ masa pejabat untuk kerja sendiri ekkk.

7.Baca buku:Yang kaki buku boleh baca buku @ novel sepanjang cuti Sabtu-Ahad. Jika novel yang sederhana tebalnya, dan bagus punya cerita, boleh habis tu.... Maknanya dalam sebulan empat buah novel senang-senang jer untuk dihabiskan. Wah boleh kaya penulis ni...

8.Cuti-Cuti Malaysia atau melancong.... inilah agaknya hasrat sebenar kerajaan. Dengan ini pekerja tol boleh pungut duit, pekerja hotel & restoran tak boleh duduk diam dan teori kata ekonomi boleh meningkat naik.


9.

10.




SELAMAT TINGGAL SABTU.

No comments: