Labels

Tuesday, December 07, 2004

WAJAH OKT DI MAHKAMAH


[selambanya dia...]
BIASA kita tengok Orang Kena Tuduh (OKT) di mahkamah dalam pelbagai ragam. Kebanyakannya glamor semacam semam pemberita dan jurugambar serta paparazi berebut-rebut ingin merakamkan cerita dan wajah mereka. Anda juga mahu glamor?. Bolehlah cuba...

Keadaan pertama ialah bila OKT cuba menyembunyikan wajah mereka samada berselindung, menutup muka atau dengan apa cara sekalipun, suipaya wajah tidak dirakamkan. Mereka ini baru dituduh dan belum tentu lagi bersalah. Namun bila dah wajah terpampang, biasanya masyarakat terus menghukum mereka sebagai bersalah. Lihatlah macam kisah Han** Bas** dulu tu. Mahkamah bebaskan dia, tapi di mata masyarakat tidak begitu.

Keadaan kedua ialah bila OKT dengan bangga dan penuh gaya glamor memperagakan diri untuk dirakam oleh jurukamera. Sedikitpun tidak tahu berasa malu. Agaknya jika dia memang buat kesalahan itu, memang dia banggalah dengan buat salah tersebut sambil melaung-laungkan "aku tidak bersalah".

Keadaan ketiga, iaiatu yang jarang-jarang kita lihat ialah wajah selamba @ muka sardin. Yang ini sukar untuk diramal samada dia malu ataupun dia insaf.

Yang mana satu pilihan anda?

No comments: