Labels

Thursday, December 02, 2004

APA MACAM? ===> MACAM-MACAM!


gambar hiasan: "Mr. Beruk"

ZAMAN persekolahan saya di pertengahan tahun 70-an, ramai cikgu di sekolah kami ialah dari luar negara. Di antaranya yang saya ingat ialah cikgu biologi, Mr. Colins dari US dan cikgu bahasa Inggeris dari UK. Sepatutnya saya memang pandailah berbahasa Inggeris, sebaliknya depa yang lebih pandai berbahasa Melayu. Guru bahasa Inggeris kami, Mr. Brooke adalah lulusan biologi. Namun dia ni jenis yang malas nak mengajar subjek itu dan macam-macam alasan diberikannya. Akhirnya pengetua beri dia ajar bahasa ibundanya sahaja. Sudah tentu dia fasih berbahasa Inggeris, namun tidak terlatih untuk mengajarnya. Bagi dia ia adalah kacang sahaja, sebab ajar bahasa Inggeris kepada budak Melayu dari aliran Melayu yang berasal dari kampung. Lagipun bahasa Inggeris Khas tidak akan membawa apa-apa gred dalam SPM, kecuali 7,8 atau 9 sahaja walau setinggi manapun markah yang diperolehi.

Malahan Mr. Brooke ini seolah-olah mencabar kami. Bagi sesiapa yang dapat melanjutkan pelajaran ke UK, dia akan tunggu ditangga kapalterbang di London. Selepas keputusan SPM, memang semua murid kelas kami dapat Gred 1. Tidak ada Gred 3, kecuali seorang sahaja dari kelas 5 Sains 2 yang dapat Gred 4. Ini tidak melayakkan sekolah kami dapat keputusan 100% dalam SPM pada tahun tersebut. Oleh kerana sekolah dalam aliran Melayu, dan ambil bahasa Inggeris khas, maka tidak seorangpun yang layak menyambung pelajaran ke luar negara. Namun 15 tahun kemudian, saya dan seorang lagi classmate berjaya juga ke UK untuk pengajian ke peringkat Masters. Kami berpakat nak cari Mr. Brooke yang tinggal di Liverpool (jika tak silap), namun tidak berjumpa.

Apa yang menarik minat saya terhadap Mr. Brooke ini ialah keupayaannya menguasai bahasa Melayu. Indah sungguh bahasa kamu katanya. Di antara yang saya ingat ialah:-
Bila ditanya apa khabar jawabnya khabar baik.
Jika ditanya apa macam jawabnya macam-macam.
Benda yang banyak rambut, namanya rambutan.

Sehingga sekarang saya masih mengamalkan kata-katanya. Ia itu
Apa macam? Macam-macam (ada baik, ada kurang baik).

No comments: