Labels

Monday, December 20, 2004

MENANG SORAK KAMPUNG TERGADAI, MENANG BERUNDING MARUAH TEGADAI



menang bertarung
bersorak hingga serak
kampung tergadai


CERITA dulu-dulu mengenai Pak Kadok memang dah ramai yang tahu. Ayamnya menang bersabung, bersorak sakan dia, namun kampungnya tergadai.

CERITA terbaru ialah mengenai Pak Andak. Dia ni memang pakar berunding. Apa-apa sahaja isu yang timbul, orang kampung akan memanggilnya untuk berunding. Pak Andak tinggal di kampung Pinang Sebatang yang kebanyakan penduduknya bekerja kontrak di sebuah kepulauan Rimau Pendek. Taukey negeri Pulau Rimau Pendek ini amat liat dan amat mahir menipu. Macam-macam helah dibuat yang menyebabkan bayaran gaji dan elaun pekerja dari kampung Pinang Sebatang ini tidak dibayar seadanya.

Maka Pak Andakpun dipanggil untuk menjadi juru runding mengenai kesusahan orang kampung tersebut. Dipendekkan cerita, dengan kebijaksanaan Pak Andak, taukey telah berjanji untuk melunaskan semua hutangnya. Maka bersorak gumbiralah sekelian penduduk Pinang Sebatang akan kehebatan Pak Andan ini.

Adapun syarat yang telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak perunding ialah dengan membenarkan itik-itik dari pulau Rimau Pendek menyudu dan berkubang di kampung Pinang Sebatang. Ia telah dipersetujui oleh Pak Andak sebagai membalas budi baik taukey membayar hutangnya.

Pak Andak tahu tindakannya itu memang kurang cerdik, namun jika dia tidak bersetuju, maka tembelangnya selama ini keluar dengan amoi-amoi taukey akan didedahkan kepada penduduk Pinang Sebatang. Begitulah adanya.

No comments: