Labels

Saturday, December 18, 2004

RUGI WOO

[gambar-gambar lain ada di sini]

MUZIUM NEGARA 17 Disember:

KAMI sampai ke dataran muzium jam lapan lebih dan di antara yang terawal. Namun penganjur majlis, sdr Sutung Umar R.S dan Dinsman memang dah lama bersedia dan pentas juga telah dilengkapkan dengan segala peralatan yang diperlukan. Di antara yang datang awal juga ialah Rudy Bluehikari dan Insyirah. Rudy pada malam tersebut mendeklamasikan sajak jepun dan terjemahan Melayunya. Kemudian ahli-ahli esastera.com yang lain seperti drirwan & cikgu Hasimah serta anaknya muslim4life tiba dengan membuka gerai jualan buku-buku esastera.com.

Ucapan alu-aluan oleh Sutung dalam sajak memulakan acara dan diikuti dengan pelbagai persembahan. Seorang penyair dari Denmark mendeklamasi beberapa puisi, antaranya ialah aku binatang jalang oleh Chiril Anwar yang ditertjemahnya. Kalaulah pada malam itu ada Pakku Bustaman dengan Aku versi Terengganunya dan Atok dengan versi Kelantannya, rasa-rasanya pecah perut semua penontong dibuatnya. Hanya kalau…

Dr.Victor dari Rusia membaca puisi Rusia dan terjemahannya dalam bahasa Melayu serta puisi Melayu dan terjemahannya dalam bahasa Rusia dalam bentuk lagu. Ia cukup mengkagumkan. Penulis dari Tak Bai, sdr Nawawee juga tampil ke pentas dengan beberapa sajak dalam sajaknya. Pak Arisel dari Raub dengan sajen (sajak jenakanya). Pak Salleh (bekas setiausaha kepada Parlimen) dari Ipoh dengan sajak Muziumnya.

Dr. Wan Zawawi dengan geng-gengnya yang popular sedikit masa lalu muncul dengan beberapa buah lagu baru yang cukup menghiburkan. Dia mencari AMERIKA dan Amerika di mana-mana. Kemudian muncul sekumpulan pemuzik jalanan diketuai Maslina dengan muzik-muzik unik dan pelik mereka. Penyanyi lagu ouisi Sakura Salam dengan lagu puisinya Sakura juga amat menghiburkan.

Rasa-rasanya seramai 11 orang semuanya ahli esastera.com yang baik ke pentas dan selebihnya adalah jemputan dari teater alam.

Hmmmm….. rugi woo tak pergi. Mana mau cari pertunjukan percuma yang memang berbaloi begini?. Yang paling rugi ialah Tipah sebab dia miss pertunjukan dan juga the tarik istimewa!.




No comments: