Labels

Saturday, December 04, 2004

BOTAK


gambar hiasan dari geocities:

MALAM ini Kedah akan berentap dengan Perlis dalam menentukan Piala Malaysia. Walau pasukan manapun yang menang, juara tetap milik utara. Ini adalah kali pertama dalam sejarah bolasepak tanah air, dua negeri berjiran ini memasuki final.

Diberitakan ramai peminat dan penyokong Kedah mahupun Perlis yang telah bercukur botak. Ada yang bercukur kerana nazar atau melepas niat. Ada pula kerana sangat gembira dan ada pula disebabkan oleh perkara-perkara tertentu. Mengapa mesti botakkan kepala?. Umum mengetahui bahawa rambut adalah mahkota bagi seseorang, tidak kira lelaki ataupun perempuan. Dengan membotakkan kepala, maknanya mereka telah membuang mahkota tersebut. Mengapa begitu?. Jawapannya ialah kerana botak merupakan sebuah pengorbanan. Mereka sanggup buang mahkota, mereka sanggup kelihatan hodoh (ada juga yang botak tapi tetap hensem), kerana niat dan nazar atau menunjukkan sokongan mereka.

Ada juga yang berpuasa kerana bersyukur atas sesuatu perkara. Mengapa berpuasa dan tidak sembahyang sunat syukur sahaja?. Mereka ada jawapan sendiri.

No comments: