Labels

Monday, January 19, 2009

DARI T-BOLT KE BIANCHI


KATA orang "cinta pertama budak lelaki ialah kepada basikal, selepas itu barulah kepada wanita". Mengayuh basikal adalah merupakan suatu kemestian kepada semua budak lelaki (perempuan juga), khususnya dari kampung.

Semasa zaman kanak-kanak, saya mengayuh setiap hari ke sekolah sejauh 12 batu pergi-balik. Basikal pada zaman tersebut tidak ada gear, bukan BMX, bukan mountain bike, bukan racing bike, cuma basikal. Sudahlah gear tidak ada, pelana juga keras tanpa spring. Gel jangan cakaplah. Namun semuanya OK. Seronok. Selamat. Jenama basikal yang saya ingat di zaman tersebut ialah Raleigh dan Robin Hood. Selainnya mungkin ada lagi, cuma sudah lupa. Namun kini, gear 3X9=27 untuk MTB masih belum cukup. Pelana dengan gel masih memerlukan seluar berlapik pad. Itupun masih lagi sakit.

Pada 1 Jan 2009 yang lalu, seorang kawan berbasikal dan bercerita kepada saya. Fuyoo laju betul makcik-makcik kayuh basikal. Jauh ditinggalkannya kita. Basikal pulak semua mahal-mahal. Ada Bianchi lagi tu.

Saya tanya "Bianchi itu apa?". Oooo Bianchi ialah jenama basikal yang aku tak pernah tengok. Itulah pertama kali agaknya saya dengar nama Bianchi. Dipendekkan cerita, minggu lepas saya memiliki sebuah Bianchi.


1 comment:

aofuad said...

MBA,
A boy's first love is to a girl who is riding a bike!!!!irtsopi