Labels

Monday, January 26, 2009

CUTI PANJANG YANG LAPANG


CUTI Tahun Baru Cina pada tahun ini adalah panjang kerana bersambung dengan cuti hujung minggu. Khabarnya kesesakan jalan raya melebihi daripada musim cuti Hari Raya Aidilfitri. KAmi sekeluarga tidak pulang ke kampung kerana isteri bekerja di luar kawasan hingga ke hujung minggu.

Pada tahun-tahun kebelakangan ini, cuti adalah bagaikan tidak cuti bagi saya. Kerja kuat untuk mencapai garis mati (deadline). Namun cuti panjang pada kali ini adalah lapang. Saya habiskan cuti ini dengan mengayuh basikal. Tidak lagi terperap di kamar menulis entah hapa-hapa yang tidak mengeluarkan hasil. Sekurang-kurangnya dengan berbasikal, keluar juga peluh.

Sekiranya kita ingin menulis, ingin jadi penulis, tetapi mengharapkan belas orang lain untuk menerbitkannya, maka hasilnya adalah tidak seberapa. Anda hanya mendapat RM1.40 bagi setiap buku berharga RM20 yang terjual. Sekiranya 5,000 naskah berjaya dijual, anda akan memperolehi RM7,000. Adakah mudah untuk melariskan buku anda ke angka 5,000 naskah?. Cuba anda cetak dan terbit sendiri. Kos penerbitan dan percetakan bagi 1,000 naskah buku ialah RM10,000. Ini bermakna anda dapat untung RM10,000 bagi 1,000 buku. Anda tidak mampu menjual sebanyak 1,000 naskah?. Jangan tulis buku.

Jika anda tidak mempunyai modal sebanyak RM10,000 untuk menerbitkan buku sendiri, anda boleh kurangkan kos tersebut dengan kos cetak sahaja. Katakan RM7,000. Jika anda masih tidak mampu juga, anda boleh terbitkan buku anda secara e-book. Kosnya hampir tidak ada. Setiap jualan adalah keuntungan bagi anda.

Anda tidak tahu menghasilkan e-book?. Nanti saya ajarkan...

1 comment:

Hanafiah (HM) said...

Ada juga hajat tapi masih belum bermula. Nanti ada kelapangan tolong ajarkan..