Labels

Tuesday, September 21, 2004

NETWORKING




minum bersama
borak kisah semasa
ingat sahabat

SAYA kurang pasti siapakah yang paling tinggi status, kedudukan serta kuasanya dalam sebuah syarikat swasta. Saya agak dia ialah pengerusi eksekutif (PE). Andaikata saya berkhidmat di sektor swasta, semalam (Isnin) saya mempunyai temujanji dengan PE. Ia adalah temujanji wajib bagi setiap staf, sekali sepanjang berkhidmat dengan syarikat. Namun semalam juga saya mendapat panggilan dari adik saya yang meminta bantuan untuk menghantar anaknya ke IJN. Saya boleh sahaja memberi alasan ada mesyuarat penting atau meminta pemandu teksi sahaja menghantar mereka ke situ. Namun saya membatalkan temujanji saya (dan sanggup menerima apa sahaja akibatnya) untuk satu temujanji lain.

Saya yakin tindakan saya adalah tepat walaupun ramai orang lain kurang bersetuju. Keyakinan saya kebetulan tepat apabila bukan mudah untuk berurusan jika kita tidak tahu ke mana hendak dituju. Secara kebetulan saya mempunyai rakan alumni JICA di situ dan segala-galanya berjalan lancar sekali. Adik saya juga cukup mengkagumi abangnya apabila gilirannya adalah lebih cepat dan perjalanan lebih lancar dari orang lain walaupun diiringi oleh doktor dan jururawat dari hospital lain. Tengok tu... networking tu penting! (berani kata begitu selepas terjadi, jika sebelum hmmmm seram!).

Alhamdulillah dah selamat...

No comments: