Labels

Sunday, September 05, 2004

KHASIAT PETAI


JIKA disebut petai, rasa-rasanya semua orang Melayu tahu. Nama saitifik bagi petai ialah Parkia speciosa Hassk. Nama ini hanya saintis sahaja yang tahu. Agak-agaknya orang putih panggil petai ini apa agaknya?. .... pete!.

Pepagi semalam terpaksa membawa diri berjumpa dengan Dr. Asmah.
Dr: Eh kome lame tak maghi, ape ke hel nya pulak ni?

mba: biasalah Dr. penyakit lama.

Dr: Ape dimakannye sampe begini jadinya.

mba: Tak ada apa Dr. entahlah. Saya dah give-up rasanya, semua pantang saya ikut. Itu yg Dr. tulis dalam kertas, satu muka A4 tu saya dah ikut, kena jugak.

Dr: Sayapun ada gout ni, rasa sakit sikit saya telah ler ubat. Ni hah ada ubat baru, bagus ni, tak payah injection. Nama dia vioxx.

mba: Agaknya Dr. jika malam-mala kita bermimpi makan sedap-sedappun tak boleh ke?. Malam tadi saya mimpi makan petai banyak betul, tak kan ari ni terus sakit ni....

Dr: Ooooo.... ni pase makan pete lah ni ye?. Tahu tak pete tu banyak protin dan dengan senangnya generate uric asic. Tak usah makan dua tiga papan, makan satu dua matapun dah cukup.

mba: TApi petai tak ada tulis dalam kertas tu?

Dr: Pete tu makanan orang kampung.... kertas tu omputeh yang tulis. Yang awak dah mengaji omputeh, faham-faham jerlah. Orang kampung tak apa makan pete sebab depa banyak guna tenage.

mba (dalam hati): alaiah Dr. ni, leweh benor cakap Perok dia.... apa pete-pete ni? (rupa-rupanya Dr. cakap omputih).

Itulah khasiat pete yang mba dapat dan sedang menikmatinya kini....

No comments: