Labels

Saturday, September 18, 2004

BACA PUISI TENGOK KERTAS




tegak berdiri
kertas nota di sisi
baca puisi


SAYA tak pernah baca puisi di khalayak ramai. Saya terlalu jarang tengok orang baca puisi di pentas. Cuma sesekali ada juga terserempak dengan majlis baca puisi di kaca TV. Mungkin baca puisi dan deklamasi tak sama. Mungkin deklamasi puisi lebih sukar dari baca puisi. Namun saya rasa dalam banyak-banyak seni (suara), baca puisi adalah yang paling mudah jika tidakpun ia mungkin jatuh nombor dua selepas baca pantun. Selain daripada itu seperti syair dan nyanyian tentulah lebih susah lagi.

Mengapa kebanyakan pemuisi yang tersohor apabila tampil ke pentas untuk baca puisi (sendiri) terpaksa melihat kertas?. Adakah mereka tidak hafal atau ada sebab lain?. Biasanya juga, penyair muda atau orang biasa boleh mendeklamasi puisi dengan hafalan sahaja.

Menurut Dr. Victor, seorang penyair dan juga pensyarah bahasa Rusia di UM (yang pernah saya jujmpa & dengar deklamasi puisinya), seseorang pendaklamator yang tidak hafal puisi yang dibaca adalah mereka yang tidak dapat menghayati puisi tersebut. Saya dengar Dr. Victor tersekat-sekat cuba mengingat bait-bait puisi "pokok Binjai Itu" karya Prof Hashim Yaacob di atas pentas...

No comments: