Labels

Friday, September 24, 2004

AIR KELAPA



air kelapa
penawar yang beracun
usah berlebih

SEMALAM saya ke hospital kerana pemeriksaan rutin dan keputusannya alhamdulillah semuanya OK, kecuali kandungan potasium dalam darah adalah tinggi. Doktor berpendapat ini mungkin suatu kesilapan (silap komputer ha ha haa...) dan ujian darah perlu dibuat semula. Jika ia masih begitu we have to do something, jika tidak semuanya OK dan jumpa lagi tahun depan.

Selepas selesai ambil sampel darah, saya memberitahu sister mengenai perkara ini dan secara spontan beliau meneka:
sister: U memang suka minum air kelapa ya?.

saya:Ya suka, dalam seminggu sekali saya minum air kelapa

sister:ooooo..... banyak tu.... tak boleh... tak boleh. Air kelapa memang banyak potasium, tak elok. Seminggu sekali tu banyak sangat tu.... Satu lagi coke juga banyak potasium. Hentikan....

saya:Orang kata air kelapa ni bagus... boleh buat penawar, macam2 khasiat.

sister: Itu cakap orang kampung. Dari segi kesihatan tidak begitu. Penawar tu jika ada penyakit, jika ada keracunan. Tapi jika minum saja-saja, penawar boleh jadi racun. Orang kampung juga berpendapat air kelapa boleh menyebabkan sakit urat dan lenguh. Kajian menunjukkan air kelapa mengandungi potasium yang tinggi di samping karbohiderat dan sodium. Kehadiran potasium dapat membantu simpanan isipadu darah berlaku dengan cepat. Kandungan ini ada sedikit persamaan dengan minuman sukan.

saya: oooo, saya ingat sekali seminggu tu tak banyak. Saya juga bali KFC sekali seminggu untuk anak-anak dan ari tu doktor cakap KFC hanya untuk anak2 saja, bapak budak tak payahlah. Jadi sekarang semua aktiviti sekali seminggu dikira banyak dan tak bolehlah?. "itu-itu" ****** sekali seminggu tak kan dikira kerap juga, matilah macam ni ha ha ha....

sister: ha ha ha dah nak mula melalut dah tu.... "itu-itu" tu saya no komen. Tetapi kalau senaman sekali seminggu dikira sedikit dan tidak memadai. Senaman kena dilakukan 3X seminggu. Tak perlu lama, "20 minit setiap sesi, 3X seminggu" sudah memadai.

saya: OKlah.... dapat result nanti jangan lupa call saya, atau saya call sisterlah nanti.

sister: OK.. Dengar cerita kata U nak tulis novel, betul ke?. Dah siap ke?. Bawaklah kat sini. Kalau belum, saya ada cerita, real life rasa2nya elok untuk novel ni. Nak dengar tak?

saya: Tak adalah...... tentang cerita tu memang nak dengar...


p.s saya bukan peramah (sangat) dan nurse juga tidak peramah begini, melainkan sudah kenal.

[sekian].



No comments: