Labels

Friday, January 09, 2004

HUJUNG-AWAL TAHUN

RASA-rasanya pada masa ini kebanyakan staf kerajaan sedang di peringkat akhir mengisi dan menyiapkan borang Laporan Prestasi 2003 yang perlu dihantar sekarang. Selain daripada itu ada juga yang barangkali sedang bergelut untuk menyiapkan Sasaran Kerja Tahunan (SKT) 2004. Bagi sesetengah JAbatan/ Kementerian, SKT ini telah disiapkan pada hujung tahun lepas. Malahan ada yang siap pergi bermalam di hotel-hotel atau tempat rekreasi untuk menyedia dan menyiapkan SKT ini. Heh..heh... bagi yang kureng sikit tu, SKT 2003 belum siap atau entah ke mana adanya. Beginilah kita semua...

Selain dari perkara di atas, perkara asas dan paling penting bagi staf gomen ialah Senarai Tugas, Fail Meja dan Manual Prosedur Kerja (MPK). Setiap staf wajib ada dan mengemaskini perkara-perkara tersebut. Namun ada yang kemaskini ada yang masih lagi di zaman Tok Kadok dulu. Apa yang nak saya perkatakan ialah, betapa susahnya nak mencari rujukan untuk membuat SF, FM, MPK dan SKT ini. Walhal majoriti dari fungsi adalah lebih kurang sama sahaja antara satu jabatan dengan jabatan yang lain. Jika mudah untuk mendapat rujukan masakan ada staf yang langsung tidak kemaskini dan tidak perlulah kementerian habiskan duit ribu-ribu untuk melakukan perkara ini saban tahun (Jabatan/ Kementerian ada lagi yang perlu dibuat selalau.... seperti Objektif, Visi, Misi, Piagam Pelanggan dan seterusnya).

Kalaulah banyak sampel perkara-perkara tersebut di atas dapat dirujuk dalam Internet sahaja, saya rasa tentu banyak pahala kepada yang bersedekah ST, FM, MPK, SKT mereka tu. Juga tentu banyak pihak yang boleh senang.

wassalam.

No comments: