Labels

Monday, January 05, 2004

HARI PERTAMA 2004

Hari ini bolehlah dikatakan hari pertama 2004. Ini ialah kerana ia adalah merupakan hari pertama persekolahan dan kebanyakan pejabat mula dipenuhi oleh pekerja semula setelah para pekerja menghabiskan cuti tahunan mereka. Sungguhpun begitu, ibu bapa yang mempunyai anak dalam darjah 1 atau tingkatan 1 masih lagi bercuti kerana menghantar anak ke sekolah.

Seperti yang telah diduga, Kuala Lumpur telah kembali kepada keadaan yang asal, iaitu kesesakan jalan raya. Hampir semua jalan telah kembali sesak seperti biasa. Kesasakan ini sekurang-kurangnya akan bertahan untuk 6 bulan lagi setelah lebuhraya PLUS ditutup kerana runtuhan batu di Bukit Lanjang.

Pada tahun ini MBA tidak perlu lagi menghantar dan mengambil anak di sekolah. Semenjak 1998 anak-anak MBA belajar di SKSH Alam Shah. Ada masanya hingga 4 orang bersekolah di sini serentak pagi dan petang. Yang bersekolah pagi terpaksa pulang senja menunggu yang sekolah petang. Yang sekolah petang terpaksa keluar lepas subuh bersama yang sesi pagi. Nasib baik pada masa senggang ada sesi sekolah ugama dan kemudiannya tuisyen dari DBKL di situ juga. Oleh kerana sekolah ini berhampiran dengan pejabat, maka MBA jadi setia dengan ofis, tetap ke ofis walaupun sebentar di waktu pagi dan petang walaupun ada urusan di luar pejabat. Kerja out-station selalu saja dielak jika bukan terpaksa.

Kini kerana ada ura-ura yang pejabat MBA akan ditutup dengan berakhirnya projek Mac ini, maka MBA sudah tukarkan seorang yang masih di sekolah rendah ke sekolah lain yang berhampiran dengan rumah. Bolehlah dia menaiki bas sahaja nanti. Yang sekolah menengah dah berdikari dengan bas dan LRT. Jadi kini bolehlah agak bebas sedikit ke ofis ataupun menggunakan LRT sahaja sementara mencari ofis baru ...
* sementara menunggu anak balik sekolah.

No comments: