Labels

Friday, January 02, 2004

AIR ASIA



MBA belum pernah menaiki kapalterbang AirAsia yang dikatakan murah itu. Mengikut apa yang diiklankan dan apa yang diceritakan oleh kawan-kawan yang pernah menaikinya, harganya memang murah. Namun dalam sehari dua ini media ada mengeluarkan berita mengatakan yang AirAsia seperti menipu dengan mengiklankan tambang murah tersebut kerana cuma 20-30 peratus sahaja yang murah sedangkan yang lainnya adalah harga biasa. Mereka ini agak marah kerana harga biasa tersebut walaupun lebih murah sedikit berbanding MAS, tetapi tidak menyediakan makanan dan perkhidmatan lain, maka harganya dikatakan tinggi.

Mereka meminta supaya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri & Hal Ehwal Pengguna menyiasat perkara ini. Penyiasatan ini bermaksud adakah iklan tambang murah tersebut betul atau tidak. Jika tidak betul tindakan perlu diambil. Jika betul tambangnya memang murah, dia juga patut disiasat mengapa dijual murah. Ia boleh merugikan penerbangan lain yang tidak menjual tiket murah. Dulu kapalterbang bersaing dengan bas dan keretapi sahaja, sekarang kapalterbang bersaing dengan kapalterbang. Maka syarikat kapalterbang besar juga rasa tergugat lalu membuat kempen tambang murah juga, namun pihak tertentu telah mengarahkan supaya menghentikannya. Mungkin takut bas dan keretapi tak laku kot?.

Agak pelik juga mengapa tidak disiasat harga jualan makanan dan minuman dalam pesawat adalah terlalu mahal hinggakan apabila makanan/minuman tidak disediakan, tiket boleh dijual murah. Mengapa ingin siasat yang murah saja?. Lebih-lebih lagi pelik bila AirAsia dinasihatkan supaya angkut penumpang dalam negara sahaja sebab jika ke luar negara, ia tidak meningkatkan sektor pelancongan negara sebab rakyat biasa sudah boleh keluar negara (sebab tambangnya murah).

HAIKU:
Tiket yang murah
Tambang dipersoalkan
Oh AirAsia

No comments: