Labels

Sunday, October 07, 2007

PAC cadang henti sistem runding terus


Rasa-rasanya semua orang, khususnya penjawat awam tahu apa itu PAC. Jika telah dipanggil oleh PAC, alamak banyaklah yang tidak kena.

Dalam kes di bawah ini, sama-samalah kita tunggu pelaksanaannya:-


KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) yang tidak berpuas hati dengan sistem rundingan terus untuk projek kerajaan mahu mekanisme itu dihentikan serta-merta, kecuali bagi projek yang memerlukan kepakaran atau spesifikasi khas.

PAC juga meminta Kementerian Kewangan menyenaraikan semua projek kerajaan secara rundingan terus di bawah Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMK-9), manakala Bahagian Pemantauan dan Kawalan kementerian itu dan Jabatan Audit Negara diminta segera menubuhkan Jawatankuasa Audit Dalaman untuk setiap projek berkenaan bagi mengelak berlaku sebarang masalah.

Pengerusi PAC, Datuk Shahrir Samad, berkata pihaknya menganggap sistem rundingan terus gagal dikawal dan dipantau dengan baik hingga menyebabkan kerajaan menanggung perbelanjaan tambahan yang tidak munasabah.

Beliau berkata, kaedah tender terbuka adalah yang paling berkesan untuk mengelak berlaku masalah.

Malah, katanya, langkah mengurangkan sistem rundingan terus untuk projek kerajaan boleh menjadikan kontraktor, pembekal dan ahli perniagaan tempatan lebih profesional, selain meningkatkan daya saing negara.

"Setiap kali ada projek rundingan terus dan siap bina, pelbagai masalah timbul. Sepatutnya rundingan terus hanya sesuai jika pihak yang melaksanakan projek itu terhad kerana membabitkan kepakaran atau spesifikasi tertentu," katanya pada sidang media di Parlimen, semalam.


No comments: