Labels

Friday, October 12, 2007

GILIRAN PULANG BERAYA

PADA musim raya tahun ini, PLUS telah membuat satu pelan cadangan baru. Selain daripada membuka laluan kontra dan kopi percuma, tahun ini PLUS telah menyediakan cadangan pelan untuk penghuni kota untuk pulang beraya. Mengikut teorinya, sekiranya pelan cadangan ini diikuti, kemungkinan kesesakan dapat diatasi atau dikurangkan. Pelan tersebut agak simple sahaja, iaiatu pulang mengikut giliran jam yang ditentukan. Mula-mula orang yang akan pulang ke Penang & Perlis keluar dahulu. Ia diikuti dengan orang Kedah dan utara Perak. Begitulah seterusnya. Di sebelah selatan juga begitu. Orang Johor keluar dahulu, diikuti dengan orang N.Sembilan dan Melaka.

Namun, orang Kita tetap orang kita. Siapa mahu ikut jadual?. Mentaliti "kita saja ikut peraturan, orang lain tidak ikut. Tentu tidak jadi apa juga". Memang tepat sekalilah, kesesakan lebuhraya macam biasa juga. Setahun sekali!. Lagipun bagaimana hendak ditentukan kereta mana akan ke Penang dan yang mana hendak ke Perak?. Mungkin PLUS memerlukan lebih teknologi dan masa akan menentukannya. Walau bagaimanapun syabas untuk PLUS.

KAmi sekeluarga pulang ke pantai timur. Bertolak jam 12 tengah malam dan tiba di rumah jam 7.30 pagi. Boleh dikatakan rekod jugalah. Tiga jam masa diambil hanya untuk tiba ke tol karak. Selepas itu apabila trafik berpecah dua, satu puak ke Kelantan dan satu puak lagi ke Pahang/Terengganu, baharulah perjalanan menjadi lancar.

Bersahur dan solat Subuh di perjalanan moga-moga menjadi kenangan buat anak-anak.

No comments: