Labels

Thursday, May 12, 2005

NAIK HARGA LAGI

MASALAH kekurangn diesel yang berlaku (atau sengaja dilakukan?), akibatnya harga diesel dan petrol juga turut dinaikkan.

Lanjutan dari harga petrol dan diesel dah naik, harga roti canai juga naik, nasi lemak menyusul dan pendek kata tidak ada harga yang tidak akan naik. Semuanya naik.

Dengar khabarnya harga tol juga akan naik. Walaupun kenaikan harga petrol tidak ada kena mengana dengan tol. Inilah yang dikatakan 'menyahut seruan kenaikan harga'.

Barang-barang kawalan yang tidak dapat dinaikkan harga juga turut akan dinaikkan harganya. Harga susu cair/pekat yang termasuk dalam harga kawalan khabarnya sudah lama memohon untuk dinaikkan harga. Alasannya ialah Malaysia menjual susu paling murah di rantau ini. Bila jual murah, nanti tidak ada orang akan melabur dalam industri susu. Mereka mungkin akan beralih ke negara lain seperti Thailand. Logik tak alasan ini?. Rasanya bila pelabur susu ke Thailand, mereka akan jual susu (atau apa-apa sahajalah) dengan harga yang lebih murah berbanding dengan harga di Malaysia.

Entah betul entah tidak.

No comments: