Labels

Tuesday, May 03, 2005

BERBOLEN KE PEJABAT

MULAI bulan Jun sehinggalah ke bulan September ini, menteri-menteri kabinet Jepun telah bersetuju tidak akan memakai kot dan tali leher untuk ke pejabat. Ini ialah sebahagian daripada kempen menjimatkan tenaga di pejabat-pejabat kerajaan.

Mengapa Jun-September?.
Ia adalah musim panas di Jepun dan dijangkakan alat penghawa dingin akan digunakan sepenuhnya untuk mendinginkan suasana. Apabila kot dan tie tidak dipakai, adalah dijangkakan bahang panas akan dapat dikurangkan walaupun tanpa alat penghawa dingin yang keterlaluan.

Adakah susah untuk tidak memakai kot dan tie?
Umum mengetahui bahawa rakyat Jepun adalah penyemat yang amat sangat. Ke mana sahaja mereka akan kenakan kot dan tie. Bukan seperti masyarakat Barat yang kot dan seluarnya berlainan corak dan warna. Rakyat Jepun mengenakan pakaian ini dengan satu sut lengkap dan hampir kesemuanya bewarna hitam atau gelap.

Ini bermakna meninggalkan kot dan tie, apatah lagi ke pejabat, sementelahan lagi awak ialah menteri, ia adalah seolah-olah berbolen datang ke pejabat. Hmmmm bayangkan mesyuarat kabinet, depa pakai baju lengan pendek saja.

Boleh ke Kita Juga Buat Begitu?
Di negara kita, rakyatnya mesti sentiasa kemas, smart dan kelihatan smart. Negara kita 365 hari setahun berada dalam musim panas. Jepun tak apalah sebab 4 bulan sahaja panas, selebihnya sejuk. Jika kita pandang ke timur, pandanglah yang lapan bulan lagi tu, bukan yang empat bulan. Panas? alaaa.. kita bukalah aircond ke tahap maksima. Tapi apa halnya melawat kawasan juga, masuk sawah juga pakai tie yang nampaknya begitu mencekik?. Ooooo itu nak bezakan antara orang kampung dengan pegawai. Bukan staff tau, tapi pegawai....





p.s berbolen adalah kata-kata orang utara yang bermaksud telanjang.

No comments: