Labels

Wednesday, March 15, 2006

BELUM DUDUK SUDAH BERLUNJUR

JIKA kita ikut adat resam @ methodologi Melayu, kita tidak boleh berlunjur sebelum kita duduk. Ini bermakna kita juga tidak boleh berlari sebelum berdiri. Masih sah lagikah peraturan sedemikian?. Bagaimana sekiranya perkara tersebut boleh dilakukan?. Contohnya jika ada orang yang boleh berlunjur tanpa duduk atau boleh berlari tanpa berdiri terlebih dahulu. Bukankah ia dikira sebagai advance?. Atau adakah ia dikira sebagai tidak mengikut adab?. Entahlah.

Aku: Ini berlari dulu sebelum berdiri, mana boleh?

Dia: Siapa kata tidak boleh. Itu kan dah berlaku, bolehlah.

Aku: Peraturan kata tak boleh, jika bolehpun maka ia adalah salah dari segi peraturan.

Dia: Tak kan semua perkara kena ikut peraturan

Aku: Ya, tidak semua benda perlu ikut peraturan. Jika bagus boleh buat saja. Tapi yang dia berlari tu memang tidak betul. Dia lari tempang tu. Saya yakin dia tak akan sampai ke garisan penamat. Saya risau sebab saya juga yang akan angkut dia dalam stretcher nanti.

Dia: Awak ni terlalu memikirkan yang bukan-bukan. Dia dah berlari, baguslah. Ini yang lain suruh berdiripun tak boleh, nak buat apa? Kalau jatuh half-way pun dia dah jauh ke depan.

Aku: OKlah kalau itu betul tak apalah, Aman tak kisah ....

Sebenarnya saya tak minat nak mengarut mengenai pepatah @ etika tersebut, tetapi mengenai perkara lain yang hampir sama mengenainya.

1 comment:

Anonymous said...

yang melangkau kebiasaan tu kadang-kadang mudah sahaja jadi tak baik akhirnya....

betui kata sdri naimisa tu.....huhuhuhuhuuu