Labels

Friday, December 30, 2005

MERAJUK PADA YANG SAYANG

Merajuk pada yang kasih, meminta pada yang ada.

Orang tua-tua zaman dulu kata, merajuk pada yang kasih, meminta pada yang ada. Budak-budak zaman sekarang kata nak makan ayam pergi KFC, nak makan burger pergi Mc.Donald.

Walaupun KFC ada jual burger dan Mc. D ada jual ayam goreng, namun ia tak sama, dan memang tak serupa. Core business Mc.D adalah burger dan core business KFC ialah ayam goreng. Hanya hard core saja yang tahu.

Berdasarkan pepatah bebudak sekarang, MbA kata, jika nak produk perbankan Islam, pergilah BIMB. Jika nak takaful, pergilah Takaful Malaysia.

Mengapa orang Islam pilih produk perbankan Islam dengan bank kafir? Mengapa kita pergi pasar beli ayam sembelih dengan pejual yang tak bersunat?

Sebagai pengajaran kepada mereka yang guna produk perbankan Islam dengan bank bukan Islam ialah apa yang berlaku terhadap seorang peminjam pembiayaan rumah. Mahkamah telah memutuskan bahawa peminjam tidak perlu membayar apa yang dituntut oleh bank, sebaliknya hanya membayar apa yang dipinjam (Termasuk faedah dll). Hakim menyifatkan adalah tidak munasabah perbankan Islam mengenakan tindakan saman yang jauh lebih dasyat berbanding bank konvensional. Penghakiman ini telah mencatat satu sejarah baru dalam perundangan negara.

(lebih mengejutkan kedudukan seorang peminjam di bawah pinjaman yang mengandungi riba jauh lebih baik daripada pembiayaan Islam) Hakim Abdul Wahab Patail

MBA: streamyx dah lulus ... 3 hari kerja lagi baru boleh activate ;-)

No comments: