Labels

Monday, December 26, 2005

KENDURI KAHWIN & ALUMNI

SEMALAM MbA hadir ke majlis kenduri kahwin yang diadakan oleh bos lama. Dia mengahwinkan anaknya. Di majlis tersebut MbA jumpa ramai orang, yang dikenali atau yang tidak dikenali. Yang pastinya, ramai sekali yang datang adalah yang sama skim perkhidmatan dengan tuan rumah. Beliau bersara setelah menjawat pangkat paling tinggi dalam profesyen teesebut (sudah tentu hanya seorang sahaja dalam sebuah negara dalam satu masa).

Apa yang menariknya bukan kendurinya, bukan pengantinnya, bukan bunga telur, tetapi tetamunya. Walaupun sudah bersara, namun majlis beliau dihadiri seolah-olah beliau masih dalam perkhidmatan, masih berkuasa, masih dalam perkhidmatan.

Apa yang diperhatikan ialah mengenai sense of belonging di kalangan penjawat skim ini. Jika skim lain rasanya kirim salam ajalah... MbA pernah tengok betapa ramainya 'pengampu' yang mengelilingi seorang penting dalam perkhidmatan awam. Namun seminggu selepas beliau bersara, tidak seorangpun yang ambil peduli. Beliau bukanlah bis yang garang sepanjang perkhidmatan, cuma rasanya para pengampu sudah merasakan sesia sahaja membodek orang pencen agaknya.

Jika andainya orang nombor satu dalam skim MbA (siapa agaknya), buat kenduri begitu, berapa kerat bekas anak buah dan junior seskim yang hadir?

No comments: