Labels

Tuesday, September 08, 2015

UPSR SAYA 1970

HARI ini adalah hari pertama peperiksaan UPSR yang terakhir di Malaysia. Mengikut perancangannya mulai tahun hadapan tidak ada lagi UPSR. Ia sudah ditukar kepada nama lain. Namun siapa tahu, ia akan kembali semula.

Pada tahun 1970, saya mengambil peperiksaan. penilaian. Ia setaraf dengan UPSR sekarang. Sekarang satu Malaya sudah tahu bahawa anak atau cucu atau khariah taman perumahan kita akan ambil UPSR. Macam-macam aktiviti sebelum UPSR dilakukan. Umpamanya latih tubi. soalan ramalan, tuisyen dan solat hajat. Dulu mana ada ...

Bukan hanya ibu bapa, malahan saya sendiri pun tidak sedar yang saya perlu ambil ujian penilaian. Saya hadir ke sekolah seperti biasa. Cikgu semak kelengkapan dan saya tidak ada dan tidak bawa pensil 2B. Duit pula tidak ada. Cikgu itu (lupa nama) berikan saya 20 sen dan minta saya ke kantin untuk belikan pensil 2B. Makcik kantin hadiahkan saya dengan satu pemadam. Semoga Allah berkati kalian.

Akhirnya saya berjaya menduduki peperiksaan penilaian dan sejujurnya hingga hari ini saya tidak tahu akan keputusan peperiksaan tersebut. Sudah pastinya daya tidak mendapat satu pun A.

Begitulah saya menghabiskan persekolahan rendah saya,




No comments: