Labels

Wednesday, May 12, 2004

ADAKAH INI WAJAR?

1. Sebuah gabungan pelajar melayu diberitakan akan mengadakan tuisyen percuma untuk peperiksaan PMR dan SPM kepada pesalah-pesalah juvenil yang ditahan disekolah-sekolah khas seperti sekolah H.Gurney, penjara dan sebagainya. Ini adalah untuk membantu mereka untuk mencapai kejayaan cemerlang dalam peperiksaan dan membolehkan mereka berdikari setelah dibebaskan nanti.

Tuisyen untuk PMR dan SPM ini biasanya memakan belanja beratus ringgit sebulan bagi setiap matapelajaran seorang pelajar jika ke kelas tuisyen. Adakah pelajar-pelajar miskin di luar bandar dan pendalaman mampu menghadiri tuisyen begini?. Apakah gabungan ini lebih wajar membantu pelajar miskin di luar bandar berbanding dengan pelajar samseng yang telah disediakan asrama?

2. Sebuah berita menyebut dan melaporkan bahawa pakar dan pencinta bahasa berkata bahawa mutu dan kemerosotan bahasa Melayu pada hari ini adalah disebabkan oleh bangsanya sendiri. (Bahasa Jiwa Bangsa).

Adakah wajar untuk menjadi pencinta dan pejuang bahasa Melayu, seseorang mesti mahir dalam bahasa Inggeris dan malahan semua anak-anaknya di hantar ke sekolah Inggeris?

3. Presiden Bush dilaporkan sebagai berkata bahawa Setiausaha Pertahanannya adalah bersalah kerana tidak memaklumkan kepadanya mengenai gambar-gambar penyiksaan tahanan Iraq kepadanya. Walau bagaimanapun Bush tidak menyalahkan setiausaha pertahanan itu.

Adakah itu wajar atau cakap orang yang tidak reti bahasa?

No comments: