Labels

Thursday, March 11, 2004

FREE TIDAK SEMESTI MURAH

FREE maknanya tidak perlukan apa-apa bayaran. Bagaimana pula free tetapi tidak murah?. Bukankah murah masih perlu dibayar?

Di zaman penggunaan komputer mainframe dulu, berita sensasi yang pernah saya dengar ialah apabila sebuah sekolah menolak pemberian sebuah komputer mainframe yang ingin diberikan secara percuma oleh sebuah kementerian. Sememangnyalah, buat apa sekolah memiliki sebuah manframe?. Harga yang perlu dibayar oleh sekolah tersebut untuk menggunakan mainframe yang ingin diberikan secara percuma ini sebenarnya adalah lebih mahal berbanding dengan membeli sebuah mainframe baru. Sebabnya kos penyelenggaraan mesin tua yang sudah ingin dilupuskan adalah berlipat kali ganda lebih mahal berbanding dengan mesin baru.

Tidak berapa lama dulu sebuah NGO telah menolak tawaran untuk menggunakan domain name secara percuma, sebaliknya membeli sendiri satu domain name yang lain dengan membuat bayaran penuh. Tawaran percuma ini dikira mahal kerana terdapat beberapa pra-syarat yang perlu dipatuhi sebelum domain name tersebut dapat digunakan. NGO yang sama baru-baru ini telah ditawarkan dengan laman web percuma yang telah siap dibangunkan. Namun khabarnya ia masih belum dapat diterima lagi kerana syaratnya mungkin lebih mahal.

Dalam dunia IT, kini kita boleh dapati perisian percuma. Namun tidak banyak organisasi yang menggunakan perisian percuma ini. Mungkin salah satu sebabnya ialah kos keseluruhan pelaksanaan perisian yang berbayar adalah lebih murah.


Harga jualan RM19.90. Diskaun 30% jika ke KK = RM5.90. Tambang komuter dari stesen bank negara ke shah alam = RM6. Ah..... harga diskaun lebih mahal dari harga biasa. Jadi, lebih baik beli harga biasa. [Dah Beli Dah .... ]

Diari peribadi Uncle Muhammad di http://mba2u.blogspot.com juga selalu memberinya pelbagai info dan mencetuskan idea. ... MS 142


No comments: