Labels

Thursday, September 25, 2003

Ulasan Novel Merentas Sungai Sejarah

Ulasan Cik Easy

Hari ini entah mengapa [Comments] down pulak. Macam tahu-tahu je ramai orang nak beri komen. Pleh kerana Cik Easy banyak menulis di TagBoard yang agak sukart dibaca, jadi saya cut&paste ulasan beliau dan saya beri ulasan balas di sini untyuk faedah bersama. Jika ada apa-apa tambahan, bolehlah kita berkongsi.

cik easy: Hmm pocket hardisk bawah 30 gigabyte mmg tidak memerlukan kabel kuasa, namun apabila atas 30 gigabyte ia memerlukan support dari satu lagi kabel usb ataupun ps2 kabel (sambung)

MBA: Hardisk USB lebih 30GB masih baru di pasaran. Kisah Nurli ni tidaklah baru sangat. Oklah kita andaikan sajalah Izwan bawa balik dari US model terbaru ni. Bekalan kuasa?. Oh dia dah convert siap-siap. OK. Tapi setelah menutupmati komputer, buat apa lagi menukar cakera keras?.


cik easy: (sambung) mungkin enmiya memaksudkan mobile hardisk (cakra keras ide biasa yang di letakkan dalam casing mobile) hardisk seperti itu memmang memerlukan kabel kuasa utk beroperasi.t

MBA: Kita andaikan saja andaian itu betul. Tetapi ia bukanlah suatu kelaziman membawa cakera keras ke mana-mana. Dalam plot lain diceritakan cakera keras itu disimpan dalam beg (beg wanitalah tu agaknya). Maksudnya saiznya tidaklah besar sangat. Jadi lebih elok ditukar cakera keras ini kepada cakera poket (pocket harddisk) atau pemacu pen (pen drive) atau thum drive dan sebagainya yang lebih lumrah digunakan.

easy: saya merasakan perbandingan notebook dgn pc bukan peribahasa hanya analogi yang merumuskan bagaimana sifat notebook dan pc. Saya merasakan walupun notebook lebih sering didampingi (sambung)
easy: namun pc/workstation masih menjadi central repository dan selalunya cerdik pandai IT akan masih sync data2 dari notebook kepada w/station
easy: masing2 lantaran vulnerability noteebook berbanding pc ..jauh notebook lebih tinggi vulnberabilitynya


MBA: Saya bersetuju bahawa perbandingan PC-Notebook bukanlah peribahasa, Cuma perbandingan antara isteri dengan kawan-kawan beliau (Izwan). Pengarang (Nazmi) rasanya hanya cuba membawa sedikit kelainan, memandangkan semua watak ketika itu adalah orang IT. Namun…. Pembicara (takyah sebutnamalah) terlalu mengagungkan ungkapan ini seolah-olah suatu perkara baru yang terlalu kreatif (pada pendengaran dan pemahaman sayalah). Walhal ia tidaklah sebegitu, apatah lagi membandingkan PC sebagai isteri kerana di simpan di kamar tidur dan notebook sebagai rakan2 kerana dibawa ke mana-mana. Tempat isteri bukan hanya di kamar tidur!. Apatah lagi bila balik ke kamar, tak sentuhpun PC sebab semuanya dah diperolehi dari notebook L Jika kerja menggunakan PC, balik rumah hanya untuk sync saja…. Notebook di sini macam PDA je J


easy: "Virus yang di bekukan" IMHO bukan bermakna virus yang dizipkan lantaran salah satu medium penyebaran virus adalah berasaskan kompressi data, (smbg)

MBA:Mungkin lebih baik menggunakan ungkapan lain untuk ‘menjinakkan’ virus, mengapa harus “dibekukan”. Beberapa terma keselamatan lain boleh digunakan untuk mempastikan virus tersebut selamat diterima oleh penerima melalui talian internet.

easy: tiada yg tidak mustahil bagi virus bersaiz 1.39 mb ini kerana virus masakini sudah makin pandai menyamarkan dirinya.(smbg)
easy: (smbg)namun pembekuan virus adalah dengan cara qurantine atau menyahfungsikan virus tersebut. Kerana perisian av standard punya fungsi nyahfungsi @ qurantine
easy: (smbg)Lantas trend masakini memperlihatkan embedded-type-virus muncul dgn menempelkan dirinya kepada .ppt, .rm, .mp3 dan lain file format menjadikannya satu virus berskala besar


MBA: Saya rasa pengarang menyebut 1.39MB adalah semata-mata untuk menunjukkan bahawa virus tersebut adalah kecil dan muat dalam satu disket. Tetapi sesungguhnya saiz tersebut adalah terlalu besar. Jika virus tersebut embedded kepada .ppt, .rm, .mp3 maka dokumen yang telah dijangkiti itu yang besar, jika virus sudah sebesar itu sudah tentu amat sukar untuk Izwan menghantarnya melalui mel kepada rakannya di US. Walaupun tiada perkara yang mustahil mengenai perkara ini, namun pada pengetahuan saya (kemungkinan besar saya silap, harap betulkan) masih belum ada virus sebesar itu. Virus bersaiz KB pun dah dikira besar, ini MB.

No comments: