APAKAH sebenarnya warna diraja (royal colours)?.
Ada yang kata kuning dan ada pula yang kata biru
Warna biru selalunya dianggap sebagai warna diraja. Disebabkan itu, warna biru selalu digunakan untuk uniform rasmi, seperti uniform polis.
Ungu menandakan warna diraja, kerohanian, martabat yang tinggi, misteri, pertukaran, kearifan, kesedaran, kekejaman, keangkuhan, dan keadaan berkabung. Ungu dianggap warna luar biasa.
Warna kuning ialah warna diraja bagi Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja).
b) di bawah bulan sabit dan bintang terdapat 5 bilah keris. ...
Adakah kuning, ungu & kuning adalah warna diraja atau yang mana satu?.
p.s Jika anda tengok Bandar Diraja Kuala Kangsar, apakah warna yang paling sesuai?.
Pages
▼
Wednesday, June 29, 2005
MBA
yg belah kiri tu MBA, yg belah kanan tu pende?
orang tanya MBA tu pende?
aku kata Married But Available
orang kata Hah???... ingatkan Master in Business Admin.
aku kata tak ahh, kalau Management By Asking boleh gak
OKlah entah hapa-hapalah engko ni.
Tuesday, June 28, 2005
KURSUS/DEMO MASAKAN JEPUN - PERCUMA!!
Tarikh: 2 Julai 2005 (Sabtu)
Masa: 10am - 12pm
Tempat: Seksyen 11, Shah Alam (peta akan diberi)
Menu: ada 5-6 menu, lepas masak boleh makan.
Anjuran: myJICA
Pengajar: Isteri-isteri pegawai the Japan International Cooperation Agency.
Jemputan terbuka kepada sesiapa sahaja (pembaca blog) yang ingin turut serta. Sila mel kepada saya (info@myjica.net) untuk pengesahan.
MEMAKAN GENGIS KHAN
DALAM sesi sidang video dengan pelajar-pelajar Sapporo yang lepas, mereka membuat satu persembahan tentang kebudayaan Sapporo. Empat kebudayaan utama di Sapporo ialah:-
- Memakan Gengiskhan
- Tarian Yosakai Soran
- Festival Salji
- Odori Park
Saya agak terkejut apabila memakan gengiskhan adalah merupakan budaya utama mereka, lantas saya bertanya apakah Gengiskhan yang mereka makan. Siapapakah Gengiskhan?. Adakah anda tahu bahawasanya Gengiskhan (dan Kublaikhan) adalah suatu nama besar dalam sejarah dan peradaban Islam?
Pertanyaan ikhlas rasa ingin tahu saya ini agak sukar untuk dijawab oleh pelajar-pelajar ini beserta guru mereka. Akhirnya setelah diterjemahkan, Gengiskhan adalah merupakan makanan tradisi di Sapporo. Ia adalah merupakan BBQ daging kambing dan sayuran. Ia dihidangkan dalam sejenis dulang yang bentuknya seakan-akan topi atau mahligai yang dipakai oleh Gengis Khan.
Jika benar jawapan tersebut maka sahlah tradisi "memakan gengiskhan" yang dimaksudkan ialah Gengis Khan yang berasal dari Mongolia yang akhirnya digantikan oleh Kublai Khan. Mengikut sejarah sememangnya Gengis Khan menyerang dan menakluki sebahagian besar dari benua Asia hingga ke Eropah. Ia termasuklah China dan Korea. Walau bagimanapun khabarnya Gengis Khan dan Kublai Khan tidak berjaya menakluki Jepun setelah dua kali menyerang menggunakan sehingga 4.000 kapal perang. Ini ialah kerana cuaca buruk hurricane yang kemudiannya dinamakan kami-kaze (angin Tuhan)oleh orang Jepun.
Agaknya selepas peristiwa ini orang-orang Sapporo mula menyimpan dendam terhadap Gengis Khan dan memakan daging kambing BBQ di atas dulang mahligai Gengis Khan dengan meniatkan memakan otak Gengis Khan (agaknya lah). Mungkin ada cerita yang sebenarnya yang sahih ....
Jika begitulah ceritanya saya rasa, orang-orang Islam, khususnya negara OIC perlu berbuat sesuatu. Misalnya dengan memberi tahu kerajaan Jepun bahawa orang Islam seluruh dunia berasa tersinggung dengan budaya orang Sapporo memakan daging Gengiskhan. Bukan nak halang mereka nak makan daging, makanlah, tetapi berilah suatu nama lain, janganlah makan sebegitu lazat diberi nama dengan seorang besar dalam sejarah peradaban dunia. Sudah tentu orang Jepun akan marah sekiranya orang Melayu membuat sup 'gear box' yang kemudiannya dinamakan "sup HiroHito", iaitu seorang maharaja Jepun. Atau ada ke dalam dunia ini "daging panggang Hitler" misalnya?
Ayuh...... kita buat kajian mengenai "memakan gengiskhan" dan melakukan sesuatu selepas ini.
BBQ yg kat atas tu Gengiskhan dan yg kat bawah tu sayur
- Memakan Gengiskhan
- Tarian Yosakai Soran
- Festival Salji
- Odori Park
Saya agak terkejut apabila memakan gengiskhan adalah merupakan budaya utama mereka, lantas saya bertanya apakah Gengiskhan yang mereka makan. Siapapakah Gengiskhan?. Adakah anda tahu bahawasanya Gengiskhan (dan Kublaikhan) adalah suatu nama besar dalam sejarah dan peradaban Islam?
Pertanyaan ikhlas rasa ingin tahu saya ini agak sukar untuk dijawab oleh pelajar-pelajar ini beserta guru mereka. Akhirnya setelah diterjemahkan, Gengiskhan adalah merupakan makanan tradisi di Sapporo. Ia adalah merupakan BBQ daging kambing dan sayuran. Ia dihidangkan dalam sejenis dulang yang bentuknya seakan-akan topi atau mahligai yang dipakai oleh Gengis Khan.
Jika benar jawapan tersebut maka sahlah tradisi "memakan gengiskhan" yang dimaksudkan ialah Gengis Khan yang berasal dari Mongolia yang akhirnya digantikan oleh Kublai Khan. Mengikut sejarah sememangnya Gengis Khan menyerang dan menakluki sebahagian besar dari benua Asia hingga ke Eropah. Ia termasuklah China dan Korea. Walau bagimanapun khabarnya Gengis Khan dan Kublai Khan tidak berjaya menakluki Jepun setelah dua kali menyerang menggunakan sehingga 4.000 kapal perang. Ini ialah kerana cuaca buruk hurricane yang kemudiannya dinamakan kami-kaze (angin Tuhan)oleh orang Jepun.
Agaknya selepas peristiwa ini orang-orang Sapporo mula menyimpan dendam terhadap Gengis Khan dan memakan daging kambing BBQ di atas dulang mahligai Gengis Khan dengan meniatkan memakan otak Gengis Khan (agaknya lah). Mungkin ada cerita yang sebenarnya yang sahih ....
Jika begitulah ceritanya saya rasa, orang-orang Islam, khususnya negara OIC perlu berbuat sesuatu. Misalnya dengan memberi tahu kerajaan Jepun bahawa orang Islam seluruh dunia berasa tersinggung dengan budaya orang Sapporo memakan daging Gengiskhan. Bukan nak halang mereka nak makan daging, makanlah, tetapi berilah suatu nama lain, janganlah makan sebegitu lazat diberi nama dengan seorang besar dalam sejarah peradaban dunia. Sudah tentu orang Jepun akan marah sekiranya orang Melayu membuat sup 'gear box' yang kemudiannya dinamakan "sup HiroHito", iaitu seorang maharaja Jepun. Atau ada ke dalam dunia ini "daging panggang Hitler" misalnya?
Ayuh...... kita buat kajian mengenai "memakan gengiskhan" dan melakukan sesuatu selepas ini.
BBQ yg kat atas tu Gengiskhan dan yg kat bawah tu sayur
Sunday, June 26, 2005
Persidangan Video Malaysia-Hokkaido
JUMAAT lepas seramai 41 orang penuntut Kiyota High School, Sapporo, Hokkaido telah mengadakan sidang video melalui JICA-Net dengan kami di pejabat JICA Malaysia. Berikut adalah soalan-soalan yang mereka kemukakan untuk kami jawab. Apakah jawapan terbaik yang boleh anda berikan?.
1. Siapakah orang Jepun yang paling terkenal di Malaysia?
2. Berapa ramai pelajar yang melompat kelas?
3. Bagaimana kehidupan pelajar2 di Malaysia?
4. Apakah yang anda fikirkan tentang Jepun?
5. Pernahkah anda makan sushi?. Sushi jenis apa yang anda suka?
6. Adakah anda mempunyai binatang peliharaan? Apa dia?
7. Apakah binatang yang terdapat di Malaysia?
8. Apakah yang anda fikir tentang sembahyang?
9. Apakah perkara2 yg popular di Malaysia?
10. Siapa penyanyi paling pop[ular di Malaysia?
11?Bila terfikir tentang Jepun, apakah perkara pertama yang datang ke fikiran anda?
12?Siapakan pelawak paling popular?
13?Apakah makanan yang paling lazat di Malaysia?
14?Adakah pelajar di Malaysia memakai pakaian seragam?
15?Apakah masakan tradisional Malaysia?
16?Apakah makanan harian di Malaysia?
17?Apakah makanan istimewa di hari perayaan?
18?Apakah makanan Jepun yg popular di Malaysia?
19?Adakah perayaan yang diraikan di sekolah?
20?Bagaimana pelajar pergi ke sekolah?
21?Berapa matapelajaran yang diambil oleh seorang pelajar?
Itulah di antara apa yang mereka ingin tahu mengenai Malaysia. Pada asalnya mengikut apa yang kami perolehi, mereka ingin tahu mengenai Islam dan metreka sepatutnya membuat persembahan mengenai ISlam yang mereka fahami. Namun pada hari sidang video diadakan, merteka mempersembahkan mengenai kebudayaan Jepun dan soalan-soalan di atas.
Selamat menjawab.
1. Siapakah orang Jepun yang paling terkenal di Malaysia?
2. Berapa ramai pelajar yang melompat kelas?
3. Bagaimana kehidupan pelajar2 di Malaysia?
4. Apakah yang anda fikirkan tentang Jepun?
5. Pernahkah anda makan sushi?. Sushi jenis apa yang anda suka?
6. Adakah anda mempunyai binatang peliharaan? Apa dia?
7. Apakah binatang yang terdapat di Malaysia?
8. Apakah yang anda fikir tentang sembahyang?
9. Apakah perkara2 yg popular di Malaysia?
10. Siapa penyanyi paling pop[ular di Malaysia?
11?Bila terfikir tentang Jepun, apakah perkara pertama yang datang ke fikiran anda?
12?Siapakan pelawak paling popular?
13?Apakah makanan yang paling lazat di Malaysia?
14?Adakah pelajar di Malaysia memakai pakaian seragam?
15?Apakah masakan tradisional Malaysia?
16?Apakah makanan harian di Malaysia?
17?Apakah makanan istimewa di hari perayaan?
18?Apakah makanan Jepun yg popular di Malaysia?
19?Adakah perayaan yang diraikan di sekolah?
20?Bagaimana pelajar pergi ke sekolah?
21?Berapa matapelajaran yang diambil oleh seorang pelajar?
Itulah di antara apa yang mereka ingin tahu mengenai Malaysia. Pada asalnya mengikut apa yang kami perolehi, mereka ingin tahu mengenai Islam dan metreka sepatutnya membuat persembahan mengenai ISlam yang mereka fahami. Namun pada hari sidang video diadakan, merteka mempersembahkan mengenai kebudayaan Jepun dan soalan-soalan di atas.
Selamat menjawab.
Thursday, June 23, 2005
SAYONARA DOYOUBI
BESOK (bukan esok) adalah hari Sabtu terakhir bekerja bagi penjawat awam di Malaysia. Mulai 1 Julai nanti, kakitangan awam akan bekerja lima hari seminggu. Rupa-rupanya ramai juga penjawat awam yang tidak berapa suka cuti Sabtu ni, mereka nak kerja (dan minta orang lain juga kerja). Sungguh di luar jangkaan, unsangkarable kata orang dulu-dulu.
Dengan cuti Sabtu-Ahad, apa yang boleh dibuat ekk?. Jawapannya macam-macam, tapi janganlah habiskan dengan tidur saja!.
1. Sabtu boleh buat kerja rutin, iaitu pergi pasar. Oleh itu Ahad boleh joging. Hmmm.... sihatkan badan!.
2. Bagi NGO, cuti Sabtu-Ahad banyak menafaatnya. Jika dulu asyik mencari Sabtu pertama & ketiga, kini setiap Sabtupun boleh buat meeting, boleh buat aktiviti. Semoga lebih banyak NGO akan bergiat aktif buat macam-macam aktiviti.
3. Bagi yang nak belajar part-time, cuti Sabtu-Ahad adalah yang terbaik. Kita boleh belajar apa-apa yang nak kita pelajari. IPTA dan IPTS rasanya banyak program pelajaran part-time. Ada yang tawarkan MBA, ada yang tawarkan ilmu Hadis, Al-Quran dan macam-macam. Hmmmm.... kalau terfikir nak jadi loyar bila pencen nanti, masih belum terlambat lagi nak ambil law secara part-time ni. Inilah masanya (ikiemasene? kata WakDin). Nak ilmu dunia boleh, nak ilmu akhirat lagi boleh.
4. Balik kampung?. Bagus juga program balik kampung hujung minggu. Jengok orang tua, lawat kampung sendiri, temuai kawan-kawan sekampung. Sementara mereka masih ada ni, selalu-selalulah balik kampung a.k.a melawat kawasan @ turun padang.
5. Main golf: Ohhh cuti Sabtu-Ahad, mainl;ah sepuas-puasnya. Jangan dok nak menyelinap ke padang golf masa office-hour (ada ke?. wa tak tau).
6. Baiki Blog yang senget sebelah tu boleh dibuat masa Sabtu-Ahad. Jika hari lain sibuk memanjang, jangan gunakan PC pejabat @ masa pejabat untuk kerja sendiri ekkk.
7.Baca buku:Yang kaki buku boleh baca buku @ novel sepanjang cuti Sabtu-Ahad. Jika novel yang sederhana tebalnya, dan bagus punya cerita, boleh habis tu.... Maknanya dalam sebulan empat buah novel senang-senang jer untuk dihabiskan. Wah boleh kaya penulis ni...
8.Cuti-Cuti Malaysia atau melancong.... inilah agaknya hasrat sebenar kerajaan. Dengan ini pekerja tol boleh pungut duit, pekerja hotel & restoran tak boleh duduk diam dan teori kata ekonomi boleh meningkat naik.
9.
10.
SELAMAT TINGGAL SABTU.
Dengan cuti Sabtu-Ahad, apa yang boleh dibuat ekk?. Jawapannya macam-macam, tapi janganlah habiskan dengan tidur saja!.
1. Sabtu boleh buat kerja rutin, iaitu pergi pasar. Oleh itu Ahad boleh joging. Hmmm.... sihatkan badan!.
2. Bagi NGO, cuti Sabtu-Ahad banyak menafaatnya. Jika dulu asyik mencari Sabtu pertama & ketiga, kini setiap Sabtupun boleh buat meeting, boleh buat aktiviti. Semoga lebih banyak NGO akan bergiat aktif buat macam-macam aktiviti.
3. Bagi yang nak belajar part-time, cuti Sabtu-Ahad adalah yang terbaik. Kita boleh belajar apa-apa yang nak kita pelajari. IPTA dan IPTS rasanya banyak program pelajaran part-time. Ada yang tawarkan MBA, ada yang tawarkan ilmu Hadis, Al-Quran dan macam-macam. Hmmmm.... kalau terfikir nak jadi loyar bila pencen nanti, masih belum terlambat lagi nak ambil law secara part-time ni. Inilah masanya (ikiemasene? kata WakDin). Nak ilmu dunia boleh, nak ilmu akhirat lagi boleh.
4. Balik kampung?. Bagus juga program balik kampung hujung minggu. Jengok orang tua, lawat kampung sendiri, temuai kawan-kawan sekampung. Sementara mereka masih ada ni, selalu-selalulah balik kampung a.k.a melawat kawasan @ turun padang.
5. Main golf: Ohhh cuti Sabtu-Ahad, mainl;ah sepuas-puasnya. Jangan dok nak menyelinap ke padang golf masa office-hour (ada ke?. wa tak tau).
6. Baiki Blog yang senget sebelah tu boleh dibuat masa Sabtu-Ahad. Jika hari lain sibuk memanjang, jangan gunakan PC pejabat @ masa pejabat untuk kerja sendiri ekkk.
7.Baca buku:Yang kaki buku boleh baca buku @ novel sepanjang cuti Sabtu-Ahad. Jika novel yang sederhana tebalnya, dan bagus punya cerita, boleh habis tu.... Maknanya dalam sebulan empat buah novel senang-senang jer untuk dihabiskan. Wah boleh kaya penulis ni...
8.Cuti-Cuti Malaysia atau melancong.... inilah agaknya hasrat sebenar kerajaan. Dengan ini pekerja tol boleh pungut duit, pekerja hotel & restoran tak boleh duduk diam dan teori kata ekonomi boleh meningkat naik.
9.
10.
SELAMAT TINGGAL SABTU.
Wednesday, June 22, 2005
PERUBAHAN WAKTU BERURUSAN DENGAN KERAJAAN
MULAI 1 Julai ini, kerajaan Malaysia akan mengamalkan waktu kerja 5 hari seminggu. Hari Sabtu dan Ahad adalah merupakan hari cuti bagi semua negeri kecuali Terengganu, Kelantan dan Kedah yang bercuti pada Jumaat dan Sabtu.
Bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya adalah dari 7:30am hingga 5:30pm (1pm - 2pm waktu makan tengahari). Staf dibenarkan untuk memilih salah satu dari 3 waktu, iaitu WP1:7:30am-4:30pm, WP2:8:00am - 5:00pm atau WP3:8:30amk-5:30pm. Bagi negeri-negeri lain, waktu kerja adalah 8:00am-5:00pm dan 8:00am-4:45pm bagi Terengganu, Kelantan dan Kedah.
Sementara itu waktu rehat pada hari Jumaat adalah berbeza di antara Semenanjung, Sabah, Sarawak & Wilayah Persekutuan Labuan kerana masuk waktu Zohor yang berlainan.
Jadi..... bagi orang Kedah yang ingin berurusan dengan kerajaan pada hari Jumaat, bolehlah pergi ke Perlis atau Penang. Bagi orang Penang atau Perlis yang ingin berurusan pada hari Ahad pula, bolehlah ke Kedah. Begitulah seterusnya.
Maklumat terperinci ada di laman web JPA (dalam format PDF). Harap maklum.
Bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya adalah dari 7:30am hingga 5:30pm (1pm - 2pm waktu makan tengahari). Staf dibenarkan untuk memilih salah satu dari 3 waktu, iaitu WP1:7:30am-4:30pm, WP2:8:00am - 5:00pm atau WP3:8:30amk-5:30pm. Bagi negeri-negeri lain, waktu kerja adalah 8:00am-5:00pm dan 8:00am-4:45pm bagi Terengganu, Kelantan dan Kedah.
Sementara itu waktu rehat pada hari Jumaat adalah berbeza di antara Semenanjung, Sabah, Sarawak & Wilayah Persekutuan Labuan kerana masuk waktu Zohor yang berlainan.
Jadi..... bagi orang Kedah yang ingin berurusan dengan kerajaan pada hari Jumaat, bolehlah pergi ke Perlis atau Penang. Bagi orang Penang atau Perlis yang ingin berurusan pada hari Ahad pula, bolehlah ke Kedah. Begitulah seterusnya.
Maklumat terperinci ada di laman web JPA (dalam format PDF). Harap maklum.
Monday, June 20, 2005
HURUF TANPA BUNYI
HUJUNG minggu lepas saya mengembara dengan memandu kereta sejauh 1,000km seorang diri. Ia itu 500km pergi dan bakinya kembali semula ke KL. Macam-macam perkara timbul bila memandu bersendirian begini. Umpamanya rasa bosan, mengantuk, kesunyian dan yang seerti dengannya. Namun saya enjoy dalam pemanduan ini. Indah sekali alam semesta sepanjang perjalanan.
Dalam perjalanan pulang, kira-kira 50km lagi nak sampai ke destinasi, saya memilih untuk memberhentikan kereta berhampiran dengan huruf H yang besar (tanda pili bomba). Ini ialah kerana meter pada kereta menunjukkan radiator kehausan dan memerlukan sedikit air. Lama juga waktu menunggu sehingga enjin sejuk berhampiran dengan huruf H ini:-
Saya fikir-fikirkan kemudian congak-congak campur tolak tentang huruf H ini. Setakat yang saya tahulah, huruf H tidak dibunyikan di Terengganu, kecuali beberapa sebutan sahaja. Contohnya begini:-
hamba - amba
hamid - amid
halim - aling
hasan - asang
hamis - amih
habis - abih
haruan - (ikang) ruang
hajat - ajat
haji - aji
hampas - apah
hampir - dekat
hangus - anguh
hantu - antu
hanyut - anyut
dan banyak lagilah... Cuma biasanya yang mempunyai satu suku kata, H tidak dibuang, misalnya:-
hak - hok
hon - hong
Eh-eh entah-entah seluruh Malaysiapun begini jugak kot?.
Dalam perjalanan pulang, kira-kira 50km lagi nak sampai ke destinasi, saya memilih untuk memberhentikan kereta berhampiran dengan huruf H yang besar (tanda pili bomba). Ini ialah kerana meter pada kereta menunjukkan radiator kehausan dan memerlukan sedikit air. Lama juga waktu menunggu sehingga enjin sejuk berhampiran dengan huruf H ini:-
Saya fikir-fikirkan kemudian congak-congak campur tolak tentang huruf H ini. Setakat yang saya tahulah, huruf H tidak dibunyikan di Terengganu, kecuali beberapa sebutan sahaja. Contohnya begini:-
hamba - amba
hamid - amid
halim - aling
hasan - asang
hamis - amih
habis - abih
haruan - (ikang) ruang
hajat - ajat
haji - aji
hampas - apah
hampir - dekat
hangus - anguh
hantu - antu
hanyut - anyut
dan banyak lagilah... Cuma biasanya yang mempunyai satu suku kata, H tidak dibuang, misalnya:-
hak - hok
hon - hong
Eh-eh entah-entah seluruh Malaysiapun begini jugak kot?.
Saturday, June 18, 2005
HARI JURURAWAT SEDUNIA
HARI Jururawat disambut pada 12 Mei setiap tahun. Malam tadi mba dijemput sebagai tetamu dalam majlis makan malam dan amal-ria sempena hari jururawat sedunia. Terima kasih misi
Berikut adalah sedutan dari teks mengenai Hari Jururawat yang diperolehi dari internet:
12 Mei bukanlah satu tarikh yang diingati oleh orang ramai kerana ramai yang tidak tahu signifikanya. Hari Jururawat memang tidak popular kerana populasi yang menyambutnya terhad.. Jururawat seperti juga doktor adalah segolongan masyarakat yang bekerja dan berkorban tanpa mengira masa.
Waktu kerja kita adalah waktu kerja mereka, waktu rehat kita adalah waktu kerja mereka juga., mereka terus bekerja samada hari cuti umum mahupun hari2 kebesaran. Jika pesakit yang dirawat telah sihat kadangkala ucapan terimakasih pun tidak mereka dengar tetapi apabila sebaliknya selalu mereka mendapat cacian. Itulah resmi kehidupan jururawat.
Marilah kita berganding bahu membangunh Negara bukan semata2 mengejar pem,bangunan material tetapi apa yang lebih penting adalah pembangunan insa. Sama-sam kita pupuk dan jana ibu dan keluarga, guru dan anak murida jururawat dan pesakit, pemimpin serta rakyat yang takutkan tuhan.
Berikut adalah sedutan dari teks mengenai Hari Jururawat yang diperolehi dari internet:
12 Mei bukanlah satu tarikh yang diingati oleh orang ramai kerana ramai yang tidak tahu signifikanya. Hari Jururawat memang tidak popular kerana populasi yang menyambutnya terhad.. Jururawat seperti juga doktor adalah segolongan masyarakat yang bekerja dan berkorban tanpa mengira masa.
Waktu kerja kita adalah waktu kerja mereka, waktu rehat kita adalah waktu kerja mereka juga., mereka terus bekerja samada hari cuti umum mahupun hari2 kebesaran. Jika pesakit yang dirawat telah sihat kadangkala ucapan terimakasih pun tidak mereka dengar tetapi apabila sebaliknya selalu mereka mendapat cacian. Itulah resmi kehidupan jururawat.
Marilah kita berganding bahu membangunh Negara bukan semata2 mengejar pem,bangunan material tetapi apa yang lebih penting adalah pembangunan insa. Sama-sam kita pupuk dan jana ibu dan keluarga, guru dan anak murida jururawat dan pesakit, pemimpin serta rakyat yang takutkan tuhan.
Friday, June 17, 2005
SAYANG ORGANISASI II
berikut adalah komen dari saya mengenai entri SAYANGI ORGANISASI semalam untuk komen seterusnya dari anda:-
Organisasi saya (dlm gambar di entri bawah) terlalu sayangkan anggotanya. Tiket penerbangan pergi balik ke Jepun, hotel, elaun dan pelajaran diberi percuma. Bila kembali ke tanah air, mereka cuma diminta bayar RM20 setahun untuk terus menikmati faedah menjadi ahli.
Faedah menjadi ahli saya rasa adalah lebih dari 1000% setahun (berbanding dgn yuran RM20, ahli akan dapat subsidi melebihi RM200 setahun melalui aktiviti)
Namun dari 8000 pelatih, cuma 800 saja yg jadi ahli dan 200 saja yg bayar setiap tahun. Malah ada pelatih yg marah2 hatta hebahan mengenai aktiviti dimaklumkan melalui emel (jangan kacau privacy, kata mereka).
Ada cadangan macamana nak sayangkan organisasi?
MBA | Homepage | 06.17.05 - 9:12 am | #
Organisasi saya (dlm gambar di entri bawah) terlalu sayangkan anggotanya. Tiket penerbangan pergi balik ke Jepun, hotel, elaun dan pelajaran diberi percuma. Bila kembali ke tanah air, mereka cuma diminta bayar RM20 setahun untuk terus menikmati faedah menjadi ahli.
Faedah menjadi ahli saya rasa adalah lebih dari 1000% setahun (berbanding dgn yuran RM20, ahli akan dapat subsidi melebihi RM200 setahun melalui aktiviti)
Namun dari 8000 pelatih, cuma 800 saja yg jadi ahli dan 200 saja yg bayar setiap tahun. Malah ada pelatih yg marah2 hatta hebahan mengenai aktiviti dimaklumkan melalui emel (jangan kacau privacy, kata mereka).
Ada cadangan macamana nak sayangkan organisasi?
MBA | Homepage | 06.17.05 - 9:12 am | #
ULASAN TERBUKA TERHADAP HAIKU ABDUL LATIP
latiptalib: MBA, cuti sekolah, durian mula gugur,senyum pengantin ...macam mana haiku saya ni? hehe
Bang Latip;
Biasanya ahli-ahli sastera akan memberikan pujian yang melambung apabila mengulas sesebuah karya sastera ahli yang lain. Ia ternyata akan mengembirakan sipenulis dan menyenangkan yang membuat ulasan. Hubungan mereka kian akrab dan pihak sana pula akan memuji pihak sini akan karya mereka. Dalam ertikata lain kedua-dua pihak akan win-win. Namun saya khuatir, suasana begini tidak akan meningkatkan karya sastera dengan sewajarnya kerana penulis mungkin akan lemas dalam pujian walhal mutu karyanya tidak seberapa. Justeru itu saya lebih suka memberi pandangan seadanya mengikut apa yang saya tahu dan boleh dikongsi dengan niat untuk mempertingkatkan mutu sesebuah karya. Sebab itu saya tak boleh jadi sasterawan@penulis he he he.
cuti sekolah, durian mula gugur,senyum pengantin
Jika setakat memberi ulasan begini:-
Haiku ini bagus.
kata musim ialah 'cuti sekolah' dan 'durian mula gugur'.
Syabas saudara!
Itu bukan ulasan haiku. Ulasan sesebuah haiku tidak ada kena mengena dengan kata musim (kigo). Sebabnya kigo hanyalah salah satu dari ciri-ciri sebuah haiku. Banyak lagi ciri lain yang perlu ditekankan dan bukan hanya dengan adanya kigo, ia adalah sebuah haiku, tanpa kigo ia adalah senyru. salah sama sekali. "haiku" yang terdapat kigo juha tidak semestinya sebuah haiku (apatah lagi haiku yang baik).
Saya tertarik dengan takrifan senyru yang diberikan oleh sebuah kelab haiku di US yang bermaksud begini "senyru ialah sebuah haiku yang rosak atau tidak menjadi".
Bang Latip;
Sekali imbas, karya sdr adalah merupakan sebuah haiku yang baik. Saya sukakannya!. Penuh dan dalam maknanya. Namun ia bukanlah sebuah haiku yang hebat.
Berikut adalah asas penilaian saya @copyright.
cuti sekolah
durian mula gugur
senyum pengantin
1. Apakah bentuk haiku ini?. Adakah 17 sukukata? Adakah 5-7-5?
:lulus
2. Adakah jelas kelihatan atau kedengaran dua bahagian yang berbeza dalam sebuah haiku, iaitu pembayang dan maksud?
:lulus
3. Adakah terdapat perkataan atau simbul musim dalam haiku ini?
:lulus
4. Adakah haiku ini mempunyai objek nyata yang boleh dinikmati oleh pancaindera biasa?
:lulus bersyarat
5. Adakah haiku boleh dibaca sebagai satu ayat yang lengkap?
:lulus
6. Adakah terdapat ganti nama dalam haiku ini?. Adakah ia diperlukan atau boleh digantikan?
:lulus
7. Adakah semua perkataan/cerita menunjukkan waktu semasa?
:Tidak
8. Adakah perkataan dalam haiku ii berirama?
:lulus
9. Adakah kata perbuatan dalam haiku ini?. Adakah ianya betul-betul diperlukan?
:lulus
10. Adakah mana-mana perkataan yang digunakan boleh dikeluarkan tanpa menghilangkan makna ayat?
:lulus
11. Adakah mana-mana perkataan yang boleh diganti dengan perkataan lain?. Penggunaan perkataan yang ada sinonim adalah lebih bagus.
:Perlu diperbaiki
12. Adakah perkataan yang digunakan adalah tepat?.Punai berbanding burung, mawar berbanding bunga dan jati berbanding pokok.
:lulus
13. Adakah haiku ini mempunyai makna yang berganda?
:lulus
14. Adakah haiku ini dapat difahami?
:lulus
15. Adakah anda pernah membaca atau mendengar haiku ini atau yang seakan-akan begini?
:lulus
16. Adakah anda rasa selesa membaca haiku ini dan tidak jemu mengulanginya?
:OK lah
17. Adakah haiku ini menyatakan segala-galanya?. Adakah anda rasa satu siri haiku diperlukan dalam subjek yang sama?
:lulus
18. Adakah idea dari haiku ini lebih baik ditulis dalam bentuk tanka atau lain-lain genre?
:Boleh jadi
19. Adakah idea dari haiku ini lebih baik dihidangkan dalam bentuk lain dengan perkataan-perkataan yang lebih baik?
:Boleh jadi
20. Keseluruhannya?
:lulus
Secara umumnya haiku ini tidak banyak yang perlu diulas, cuma beberapa perkara seperti berikut:
-Haiku perlu mempunyai objek nyata yang boleh dinikmati oleh panca indera yang lima:
:perkataan "cuti sekolah" tidak wajar digunakan untuk mewakili musim cuti sekolah. Ia perlu diwakilkan dengan suatu perlambangan. Umpamanya "musim panas" tidak boleh digunakan untuk menceritakan tentang musim panas, sebaliknya "katak" atau kata lain boleh digunakan. Hakikatnya, sebuah haiku ialah hasil sebuah pengalaman semasa penulis (haijin) dan bukan imaginasi beliau. Dari pengalaman tersebut, pembaca sudah memahami tentang sesuatu musim yang dimaksudkan, walapun tanpa menyebutnya secara terus. "cuti sekolah" di sini bagi saya bukan sebuah objek nyata yang diperlukan dalam sebuah haiku. Ia boleh diwakili oleh perkataan lain seperti 'balik ke kampung', 'membasuh baju', 'buku pinjaman' dan apa-apa sahaja yang bersesuaian.
-Saya fahami haiku ini sebagai musim perkahwinan (senyum pengantin)di musim cuti sekolah yang secara kebetulan juga adalah merupakan musim buah-buahan (durian mula gugur). Haiku ini terlalu banyak menceritakan perihal musim (secara langsung dan perwakilan) dan ia tidak begityu sesuai bagi sebuah haiku yang hebat. Secara keseluruhannya plot cerita dalam haiku ini adalah longgar kerana ia lebih mirip kepada imaginasi penulis berbanding dengan peristiwa sebenar yang dialami oleh penulis. Dalam erti kata lain, penulis boleh berada di rumahnya di Jelebu walhal majlis perkahwinan ini berlangsung di Putrajaya. Untuk membangkitkan suasana sebenar yang berlaku, kita boleh andaikan penulis hadir ke majlis persandingan dan sebiji durian jatuh dari pokok berhampiran.
Contohnya "debuk berbunyi, pengantin di pelamin, durian gugur".
Di sini cuti sekolah telah ditiadakan. Majlis perkahwinan boleh diadakan pada bila-bila masa sahaja, namun di sini ia dilakukan pada musim buah. Unsur suspen di sini ialah, pembaca sangkakan pelamin yang runtuh bila debuk berbunyi, namun terasa lega kemudiannya kerana rupa-rupanya durian yang gugur.
Sdr;
Rasanya masih banyak lagi yang boleh diperkatakan mengenai haiku ini, mungkin ia boleh disambung kemudian sekiranya ada mood.
Nota Kaki
1. Menulis haiku memang mudah, cuma 5-7-5 dan jadilah ia sebuah haiku (jika haiku tersebut rosak @ belum masak, ia akan jadi senyru). Namun untuk menghasilkan sebuah haiku yang baik (apatah lagi yang hebat) ia amat sukar. Perlu saya tegaskan lagi di sini bahawa haiku yang ditulis dalam bahasa asing tidak sama dengan haiku dalam bahasa Jepun dan tidak akan menjadi haiku Jepun sampai bila-bila. Justeru itu kita tidak boleh menilai haiku Melayu dengan kayu ukur dan kacamata Jepun.
2. Ulasan di atas adalah merupakan pegangan (mazhab) saya dalam haiku (yang mungkin boleh berubah mengikut masa dan keadaan). Ia tidak semestinya dipersetujui oleh orang lain (terutamanya dari mazhab lain). Namun setiap pegangan harus mempunyai hujah dan boleh dibincang serta dibawa berunding. Saya berpegang kepada prinsip bahawa haiku dan hasil sastera lain juga tidak boleh terlalu rigid, kerana ia adalah sastera bukan sains.
Bang Latip;
Biasanya ahli-ahli sastera akan memberikan pujian yang melambung apabila mengulas sesebuah karya sastera ahli yang lain. Ia ternyata akan mengembirakan sipenulis dan menyenangkan yang membuat ulasan. Hubungan mereka kian akrab dan pihak sana pula akan memuji pihak sini akan karya mereka. Dalam ertikata lain kedua-dua pihak akan win-win. Namun saya khuatir, suasana begini tidak akan meningkatkan karya sastera dengan sewajarnya kerana penulis mungkin akan lemas dalam pujian walhal mutu karyanya tidak seberapa. Justeru itu saya lebih suka memberi pandangan seadanya mengikut apa yang saya tahu dan boleh dikongsi dengan niat untuk mempertingkatkan mutu sesebuah karya. Sebab itu saya tak boleh jadi sasterawan@penulis he he he.
cuti sekolah, durian mula gugur,senyum pengantin
Jika setakat memberi ulasan begini:-
Haiku ini bagus.
kata musim ialah 'cuti sekolah' dan 'durian mula gugur'.
Syabas saudara!
Itu bukan ulasan haiku. Ulasan sesebuah haiku tidak ada kena mengena dengan kata musim (kigo). Sebabnya kigo hanyalah salah satu dari ciri-ciri sebuah haiku. Banyak lagi ciri lain yang perlu ditekankan dan bukan hanya dengan adanya kigo, ia adalah sebuah haiku, tanpa kigo ia adalah senyru. salah sama sekali. "haiku" yang terdapat kigo juha tidak semestinya sebuah haiku (apatah lagi haiku yang baik).
Saya tertarik dengan takrifan senyru yang diberikan oleh sebuah kelab haiku di US yang bermaksud begini "senyru ialah sebuah haiku yang rosak atau tidak menjadi".
Bang Latip;
Sekali imbas, karya sdr adalah merupakan sebuah haiku yang baik. Saya sukakannya!. Penuh dan dalam maknanya. Namun ia bukanlah sebuah haiku yang hebat.
Berikut adalah asas penilaian saya @copyright.
cuti sekolah
durian mula gugur
senyum pengantin
1. Apakah bentuk haiku ini?. Adakah 17 sukukata? Adakah 5-7-5?
:lulus
2. Adakah jelas kelihatan atau kedengaran dua bahagian yang berbeza dalam sebuah haiku, iaitu pembayang dan maksud?
:lulus
3. Adakah terdapat perkataan atau simbul musim dalam haiku ini?
:lulus
4. Adakah haiku ini mempunyai objek nyata yang boleh dinikmati oleh pancaindera biasa?
:lulus bersyarat
5. Adakah haiku boleh dibaca sebagai satu ayat yang lengkap?
:lulus
6. Adakah terdapat ganti nama dalam haiku ini?. Adakah ia diperlukan atau boleh digantikan?
:lulus
7. Adakah semua perkataan/cerita menunjukkan waktu semasa?
:Tidak
8. Adakah perkataan dalam haiku ii berirama?
:lulus
9. Adakah kata perbuatan dalam haiku ini?. Adakah ianya betul-betul diperlukan?
:lulus
10. Adakah mana-mana perkataan yang digunakan boleh dikeluarkan tanpa menghilangkan makna ayat?
:lulus
11. Adakah mana-mana perkataan yang boleh diganti dengan perkataan lain?. Penggunaan perkataan yang ada sinonim adalah lebih bagus.
:Perlu diperbaiki
12. Adakah perkataan yang digunakan adalah tepat?.Punai berbanding burung, mawar berbanding bunga dan jati berbanding pokok.
:lulus
13. Adakah haiku ini mempunyai makna yang berganda?
:lulus
14. Adakah haiku ini dapat difahami?
:lulus
15. Adakah anda pernah membaca atau mendengar haiku ini atau yang seakan-akan begini?
:lulus
16. Adakah anda rasa selesa membaca haiku ini dan tidak jemu mengulanginya?
:OK lah
17. Adakah haiku ini menyatakan segala-galanya?. Adakah anda rasa satu siri haiku diperlukan dalam subjek yang sama?
:lulus
18. Adakah idea dari haiku ini lebih baik ditulis dalam bentuk tanka atau lain-lain genre?
:Boleh jadi
19. Adakah idea dari haiku ini lebih baik dihidangkan dalam bentuk lain dengan perkataan-perkataan yang lebih baik?
:Boleh jadi
20. Keseluruhannya?
:lulus
Secara umumnya haiku ini tidak banyak yang perlu diulas, cuma beberapa perkara seperti berikut:
-Haiku perlu mempunyai objek nyata yang boleh dinikmati oleh panca indera yang lima:
:perkataan "cuti sekolah" tidak wajar digunakan untuk mewakili musim cuti sekolah. Ia perlu diwakilkan dengan suatu perlambangan. Umpamanya "musim panas" tidak boleh digunakan untuk menceritakan tentang musim panas, sebaliknya "katak" atau kata lain boleh digunakan. Hakikatnya, sebuah haiku ialah hasil sebuah pengalaman semasa penulis (haijin) dan bukan imaginasi beliau. Dari pengalaman tersebut, pembaca sudah memahami tentang sesuatu musim yang dimaksudkan, walapun tanpa menyebutnya secara terus. "cuti sekolah" di sini bagi saya bukan sebuah objek nyata yang diperlukan dalam sebuah haiku. Ia boleh diwakili oleh perkataan lain seperti 'balik ke kampung', 'membasuh baju', 'buku pinjaman' dan apa-apa sahaja yang bersesuaian.
-Saya fahami haiku ini sebagai musim perkahwinan (senyum pengantin)di musim cuti sekolah yang secara kebetulan juga adalah merupakan musim buah-buahan (durian mula gugur). Haiku ini terlalu banyak menceritakan perihal musim (secara langsung dan perwakilan) dan ia tidak begityu sesuai bagi sebuah haiku yang hebat. Secara keseluruhannya plot cerita dalam haiku ini adalah longgar kerana ia lebih mirip kepada imaginasi penulis berbanding dengan peristiwa sebenar yang dialami oleh penulis. Dalam erti kata lain, penulis boleh berada di rumahnya di Jelebu walhal majlis perkahwinan ini berlangsung di Putrajaya. Untuk membangkitkan suasana sebenar yang berlaku, kita boleh andaikan penulis hadir ke majlis persandingan dan sebiji durian jatuh dari pokok berhampiran.
Contohnya "debuk berbunyi, pengantin di pelamin, durian gugur".
Di sini cuti sekolah telah ditiadakan. Majlis perkahwinan boleh diadakan pada bila-bila masa sahaja, namun di sini ia dilakukan pada musim buah. Unsur suspen di sini ialah, pembaca sangkakan pelamin yang runtuh bila debuk berbunyi, namun terasa lega kemudiannya kerana rupa-rupanya durian yang gugur.
Sdr;
Rasanya masih banyak lagi yang boleh diperkatakan mengenai haiku ini, mungkin ia boleh disambung kemudian sekiranya ada mood.
Nota Kaki
1. Menulis haiku memang mudah, cuma 5-7-5 dan jadilah ia sebuah haiku (jika haiku tersebut rosak @ belum masak, ia akan jadi senyru). Namun untuk menghasilkan sebuah haiku yang baik (apatah lagi yang hebat) ia amat sukar. Perlu saya tegaskan lagi di sini bahawa haiku yang ditulis dalam bahasa asing tidak sama dengan haiku dalam bahasa Jepun dan tidak akan menjadi haiku Jepun sampai bila-bila. Justeru itu kita tidak boleh menilai haiku Melayu dengan kayu ukur dan kacamata Jepun.
2. Ulasan di atas adalah merupakan pegangan (mazhab) saya dalam haiku (yang mungkin boleh berubah mengikut masa dan keadaan). Ia tidak semestinya dipersetujui oleh orang lain (terutamanya dari mazhab lain). Namun setiap pegangan harus mempunyai hujah dan boleh dibincang serta dibawa berunding. Saya berpegang kepada prinsip bahawa haiku dan hasil sastera lain juga tidak boleh terlalu rigid, kerana ia adalah sastera bukan sains.
Thursday, June 16, 2005
SAYANGKAN ORGANISASI
Bagaimanakah cara atau kaedahnya untuk membolehkan ahli sesebuah organisasi menyayangi organisasi mereka?.
Ibarat kata "makan bola, tidur bola .... tapi minum Cola"
Pendapat anda dialu-alukan.
catatan hiasan
Oh... sayangnya dia kepada organisasinya, hinggakan tidurpun berselimutkan bendera organisasi. Tapi kan.... dia ni jaga, jika sayangkan organisasi dia tak boleh tidur semasa kerja!.
Ibarat kata "makan bola, tidur bola .... tapi minum Cola"
Pendapat anda dialu-alukan.
catatan hiasan
Oh... sayangnya dia kepada organisasinya, hinggakan tidurpun berselimutkan bendera organisasi. Tapi kan.... dia ni jaga, jika sayangkan organisasi dia tak boleh tidur semasa kerja!.
Wednesday, June 15, 2005
HEY KAWAN! .... LU SAPA? KITA KAWAN KA?
MELIHAT akan iklan KFC terbartu di kaca TV "hey kawan, lu sapa?. Bila kita berkawan?". Ia mengingatkan saya kepada seorang kawan dalam tahun 1980an dulu di tempat pertama saya bekerja. Pada masa itu tukan cuci, tukang lap dan tukang sapu pejabat telah dimonopoli oleh orang Indon. Ada seorang cewek Indon ni, selalu membahasakan kami sebagai abang. Selamat pagi abang. Boleh saya sapu kat sini abang. Boleh saya lap sini abang?. Kawan saya itu dengan serius bertanya "Bila emak engkau kahwin dengan bapak aku?. Mengapa panggil aku abang?. Sejak bila kita bersaudara?. Kami ni pegawai tau?. Panggil aku encik dan bos aku ni tuan. Faham tak?|.
Cerita lain pula ialah bos saya tidak boleh berbuat apa-apa dengan office boy kami (dia membahasakan dirinya officer boy) yang memanggil pengarah kami dengan panggilan nama sahaja. Saya panggil pengarah "tuan" tau?. Awak boleh panggil dia dengan nama saja? (Pengarah tu dah jadi Ketua Pengarah dan dah bergelar Tan Sri). Officer boy tu menjawab "Saya juga panggil saya tuan. Bukan saya tak tahu protokol. Saya tahu siapa tuan, siapa encik, siapa Dato', siapa Tan Sri. Tetapi masa boss dengar tadi, saya cakap agak laju, itu pasal "tuan" sudah tinggal luar (bilik) dan "nama" dia juga dengar dalam bilik. Itupun saya punya salah ka?.
Kedua-dua cerita tersebut kini hanya tinggal kenangan. Officer boy tersebut kononnya telah menjadi taukey tempat letak kereta dan bos saya menjadi pelanggannya. Bos itu terpaksalah memanggil officer-boy tersebut dengan panggilan "tuan" pulak.
Berikut adalah dialog (yang telah diubah suai) di antara saya dan kawan saya dari sektor swasta tidak berapa lama dulu.
kawan: Hari tu I jumpa kakak yang kerja kat J*M tu. Tapi dia buat tak kenal saja bila saya tergur dia.
saya: Kau panggil dia kakak ke?
kawan: Ya lah. Kan dia lebih tua dari aku.
saya: Patutpun dia buat tak kenal. Padan muka kau. Dia tu pegawai tinggi kerajaan tau!. Kau pulak datang nak jual barang (cari projek). Bila kau panggil dia kakak, terasa sangatlah yang dia tu tua. Walaupun kau memang muda dari dia, janganlah panggil kakak kepada pegawai kerajaan. Apatah lagi kau tyu lelaki. Kalau perempuan dgn perempuan, boleh maaf lagi.
kawan: Eh tak kan teruk sangat. Kat tempat kerja aku biasa jer panggil direktor aku dengan panggilan kakak.
saya: Lain padang lain belalang. Kau kenalah buat apa yang patut jika kau nak jual barang. Jika perempuan, panggillah dia puan. Jika kau yakin dia belum kahwin, panggillah dengan sebutan Cik. Jika kau tahu nama dia eloklah letakkan Puan atau Cik dan namanya. Itu menampakkan yang kau memang kenal dengan dia. Bukan main bantai kakak saja....
kawan:Oooo jika pegawai lelaki nak panggil apa pulak?.
saya: Suka hati kaulah, tapi jika kau panggil aku abang, aku sekeh kepala kau kang!.
disclaimer:Panggilan tersebut tidak semestinya begitu, namun biasanya begitulah. Pengecualian biasanya adalah disebabkan oleh seseorang individu, bukannya umum.
cuba teka
Cuba teka apa panggilan yang sepatutnya yang betul dalam surat ini:
Kepada
Ketua Pengarah ABC
Kuala Lumpur
(u.p Cik Laila Majnun)
Tuan atau Puan yangg betul? (cuba teka dan berikan dalilnya ya....)
Merujuk kepada bla bla bla ....
Cerita lain pula ialah bos saya tidak boleh berbuat apa-apa dengan office boy kami (dia membahasakan dirinya officer boy) yang memanggil pengarah kami dengan panggilan nama sahaja. Saya panggil pengarah "tuan" tau?. Awak boleh panggil dia dengan nama saja? (Pengarah tu dah jadi Ketua Pengarah dan dah bergelar Tan Sri). Officer boy tu menjawab "Saya juga panggil saya tuan. Bukan saya tak tahu protokol. Saya tahu siapa tuan, siapa encik, siapa Dato', siapa Tan Sri. Tetapi masa boss dengar tadi, saya cakap agak laju, itu pasal "tuan" sudah tinggal luar (bilik) dan "nama" dia juga dengar dalam bilik. Itupun saya punya salah ka?.
Kedua-dua cerita tersebut kini hanya tinggal kenangan. Officer boy tersebut kononnya telah menjadi taukey tempat letak kereta dan bos saya menjadi pelanggannya. Bos itu terpaksalah memanggil officer-boy tersebut dengan panggilan "tuan" pulak.
Berikut adalah dialog (yang telah diubah suai) di antara saya dan kawan saya dari sektor swasta tidak berapa lama dulu.
kawan: Hari tu I jumpa kakak yang kerja kat J*M tu. Tapi dia buat tak kenal saja bila saya tergur dia.
saya: Kau panggil dia kakak ke?
kawan: Ya lah. Kan dia lebih tua dari aku.
saya: Patutpun dia buat tak kenal. Padan muka kau. Dia tu pegawai tinggi kerajaan tau!. Kau pulak datang nak jual barang (cari projek). Bila kau panggil dia kakak, terasa sangatlah yang dia tu tua. Walaupun kau memang muda dari dia, janganlah panggil kakak kepada pegawai kerajaan. Apatah lagi kau tyu lelaki. Kalau perempuan dgn perempuan, boleh maaf lagi.
kawan: Eh tak kan teruk sangat. Kat tempat kerja aku biasa jer panggil direktor aku dengan panggilan kakak.
saya: Lain padang lain belalang. Kau kenalah buat apa yang patut jika kau nak jual barang. Jika perempuan, panggillah dia puan. Jika kau yakin dia belum kahwin, panggillah dengan sebutan Cik. Jika kau tahu nama dia eloklah letakkan Puan atau Cik dan namanya. Itu menampakkan yang kau memang kenal dengan dia. Bukan main bantai kakak saja....
kawan:Oooo jika pegawai lelaki nak panggil apa pulak?.
saya: Suka hati kaulah, tapi jika kau panggil aku abang, aku sekeh kepala kau kang!.
disclaimer:Panggilan tersebut tidak semestinya begitu, namun biasanya begitulah. Pengecualian biasanya adalah disebabkan oleh seseorang individu, bukannya umum.
cuba teka
Cuba teka apa panggilan yang sepatutnya yang betul dalam surat ini:
Kepada
Ketua Pengarah ABC
Kuala Lumpur
(u.p Cik Laila Majnun)
Tuan atau Puan yangg betul? (cuba teka dan berikan dalilnya ya....)
Merujuk kepada bla bla bla ....
Tuesday, June 14, 2005
KLCC atau KLCC-CC ?
AHAD lepas kami
Jika stesen keretapi boleh dipanggil KL Sentral sahaja (aku agak ia adalah bahawa Melayu kepada Central kot), mengapa tidak ia dinamakan sebagai Kuala Lumpur Convention Sentral (KLCS) pulak? Atau ambil sahajalah nama Jepun ke, Perancis ke, Arab ke untuk cetral tu untuk membezakan di antara KLCC dengan KLCC.
* Mengapalah dah 3 entri aku tulis hari ini?. Nak hilangkan stress ke ni?. entahlah.
HARI BAPA
BILA "hari bapa" sebenarnya?. Semalam terima SMS ini:
Slmt Hari Bapa. Tahniah di atas keperihatinan anda. Sesungguhnya keluarga anda amat hargainya.
Dari XXXXX. T.Ikhlas
Slmt Hari Bapa. Tahniah di atas keperihatinan anda. Sesungguhnya keluarga anda amat hargainya.
Dari XXXXX. T.Ikhlas
STRESS GILER
YANG mana satu akan menimbulkan stress?
A. taknak tak dapat
B. nak tak dapat
C. nak dapat
D. taknak dapat
Jawapannya ialah: ____
A. taknak tak dapat
B. nak tak dapat
C. nak dapat
D. taknak dapat
Jawapannya ialah: ____
Monday, June 13, 2005
KONDOM DAN JARUM PERCUMA
HEBOH satu Malaya orang-orang kita berbincang samada patut atau tidak patut kerajaan membekalkan kondom dan/atau jarum penyuntik percuma kepada penagih dadah.
Alasan bagi yang bersetuju ialah, penagih dadah yang berkongsi jarum suntikan untuk menyuntik dadah ke badan mereka akan menyebabkan penyakit AIDS dan/atau HIV positif merebak kepada orang lain. Begitu juga dengan penagih dadah atau manusia yang telah dijangkiti AIDS dan/atau HIV positif ini juga akan merebakkan penyakit mereka kepada orang lain yang mereka tiduri/setubuhi sekiranya mereka tidak memakai kondom.
Lantaran itu, jarum penyuntik dan/atau kondom perlu dibekalkan oleh kerajaan secara percuma kepada mereka supaya penyakit ini tidak berjangkit.
AIDS dan HIV ialah sejenis penyakit yang biasanya (tidak semestinya) dihidapi oleh penagih dadah yang berkongsi jarum suntikan dan manusia (tiada kajian pula pada binatang) yang mengamalkan seks dengan banyak pasangan @ seks rambang (bukan poligami)serta tidak memakai kondom. Oleh itu untuk menghalang dari penyakit ini merfebak, dicadangkan berikan jarum penyuntik kepada mereka (supaya tidak berkongsi) dan juga kondom turut diberikan. Itu sahajalah rasanya alasannya. Oh cukup mudah bunyinya.
Andai kata selepas menerima dan menggunakan jarum dan kondom subsidi ini, mereka masih dijangkiti AIDS/HIV, rasanya mereka boleh mendakwa kerajaan. Kaya sakan peguam mereka rasanya. Jika bekalan jarum dan kondom tidak mencukupi atau kualitinya tidak menepati ISO, mereka juga berhak untuk meminta pampasan agaknya. Atau barangkali memang sudah ada orang yang bakal bergelar jutawan kerana dapat kontrak membekal jarum dan kondom?
Selepas jarum diberi, penagih ini perlulah mendapatkan dadah pula. Jika dadahnya sukar diperolehi, pihak berwajib rasanya patut pula membekalkan dadah kepada mereka. Jika tidak mungkin akan berlaku masalah sosial lain pulak. Fuh... tidak senang juga untuk menghalalkan benda haram ni ya?
AIDS/HIV ialah suatu penyakit dan Tuhan dah kata, setiap penyakit ada ubatnya, kecuali mati. Menyalahgunakan dadah adalah suatu kesalahan negara dan dicegah oleh ugama. Hubungan seks tanpa nikah (dengan satu pasangan atau pelbagai pasangan,dengan kondom atau tanpa kondom) mungkin tidak salah dalam hukum negara (jika tiada paksaan, suka sama suka, dll), namun ia tetap BERDOSA mengikut hukum ugama. Jadi adakah logik untuk menghalang AIDS/HIV aktiviti penggunaan dadah dan seks bebas begini digalakkan dan diiktiraf? Oh sungguh tak faham.
berita terkini
Sekarang besi kerap dicuri. Pagar besi, penutup longkang besi, hatta depan rumah sekalipun kerap dicuri. Nanti tentu ada cadangan untuk membekalkan 1kg besi sehari kepada pencuri besi supaya pencuri tidak susah-susah lagi nak mencuri dan penduduk juga tidak risau lagi besi mereka hilang.
Alasan bagi yang bersetuju ialah, penagih dadah yang berkongsi jarum suntikan untuk menyuntik dadah ke badan mereka akan menyebabkan penyakit AIDS dan/atau HIV positif merebak kepada orang lain. Begitu juga dengan penagih dadah atau manusia yang telah dijangkiti AIDS dan/atau HIV positif ini juga akan merebakkan penyakit mereka kepada orang lain yang mereka tiduri/
Lantaran itu, jarum penyuntik dan/atau kondom perlu dibekalkan oleh kerajaan secara percuma kepada mereka supaya penyakit ini tidak berjangkit.
AIDS dan HIV ialah sejenis penyakit yang biasanya (tidak semestinya) dihidapi oleh penagih dadah yang berkongsi jarum suntikan dan manusia (tiada kajian pula pada binatang) yang mengamalkan seks dengan banyak pasangan @ seks rambang (bukan poligami)serta tidak memakai kondom. Oleh itu untuk menghalang dari penyakit ini merfebak, dicadangkan berikan jarum penyuntik kepada mereka (supaya tidak berkongsi) dan juga kondom turut diberikan. Itu sahajalah rasanya alasannya. Oh cukup mudah bunyinya.
Andai kata selepas menerima dan menggunakan jarum dan kondom subsidi ini, mereka masih dijangkiti AIDS/HIV, rasanya mereka boleh mendakwa kerajaan. Kaya sakan peguam mereka rasanya. Jika bekalan jarum dan kondom tidak mencukupi atau kualitinya tidak menepati ISO, mereka juga berhak untuk meminta pampasan agaknya. Atau barangkali memang sudah ada orang yang bakal bergelar jutawan kerana dapat kontrak membekal jarum dan kondom?
Selepas jarum diberi, penagih ini perlulah mendapatkan dadah pula. Jika dadahnya sukar diperolehi, pihak berwajib rasanya patut pula membekalkan dadah kepada mereka. Jika tidak mungkin akan berlaku masalah sosial lain pulak. Fuh... tidak senang juga untuk menghalalkan benda haram ni ya?
AIDS/HIV ialah suatu penyakit dan Tuhan dah kata, setiap penyakit ada ubatnya, kecuali mati. Menyalahgunakan dadah adalah suatu kesalahan negara dan dicegah oleh ugama. Hubungan seks tanpa nikah (dengan satu pasangan atau pelbagai pasangan,dengan kondom atau tanpa kondom) mungkin tidak salah dalam hukum negara (jika tiada paksaan, suka sama suka, dll), namun ia tetap BERDOSA mengikut hukum ugama. Jadi adakah logik untuk menghalang AIDS/HIV aktiviti penggunaan dadah dan seks bebas begini digalakkan dan diiktiraf? Oh sungguh tak faham.
berita terkini
Sekarang besi kerap dicuri. Pagar besi, penutup longkang besi, hatta depan rumah sekalipun kerap dicuri. Nanti tentu ada cadangan untuk membekalkan 1kg besi sehari kepada pencuri besi supaya pencuri tidak susah-susah lagi nak mencuri dan penduduk juga tidak risau lagi besi mereka hilang.
Sunday, June 12, 2005
GIGI BIRU
setengah abad lalu
gigi emas suatu kegilaan
pakaian wanita dan lelaki
kini
gigi biru
menjadi kegilaan, khususnya remaja
namun
gigi biru di telinga
oh inilah tamparan teknologi
*gigibiru = bluetooth
model: Abedib
lokasi: Suria KLCC
kamera: Treo 650
Friday, June 10, 2005
Wednesday, June 08, 2005
autobiografi MERENTAS LALUAN
SEMASA minggu lepas saya sempat menghabiskan sebuah buku berjudul MERENTAS LALUAN autobiografi Zaharah Nawawi, Pemenang SEA Write Award 1996.
Autobiografi bermakna riwayat hidup yang ditulis sendiri oleh pengarangnya. Ia berbeza dengan biografi yang bermakna riwayat hidup yang ditulis oleh orang lain.
Apabila membeli buku ini, saya berharap untuk mendapat sebuah 'autobiografi' seorang penulis yang menerima SEA Write Award dan menilai sebuah karya yang ditulis menggunakan dana dari DBP sebagai Karyawan Tamu untuk menulis dan menyiapkan bukunya.
Setelah habis membacanya, saya memperolehi beberapa kisah dan pengajaran berguna daripada buku ini. Namun saya berpendapat ia tidak menceritakan riwayat hidup yang sepatutnya diceritakan. Maksud saya ialah riwayat-riwayat hidup biasa seseorang yang mempunyai nilai untuk diketahui oleh pembaca, apatah lagi jika kisah tersebut ditulis menggunakan dana daripada wang rakyat. Ia adalah berbeza jika menulis riwayat hidup sendiri yang tidak menggunakan wang orang lain. Saya rasa buku ini lebih banyak meninggalkan tanda soal berbanding dengan jawapan mengenai sesebuah karya autobiografi. Saya juga faham bahawa penulis juga mempunyai privacy tersendiri yang tidak perlu diumumkan. Namun autobigrafi ini. Namun buku ini terlalu banyak menceritakan tentang cerita dongeng @ cerita rakyat yang diceritakan oleh ibunya berbanding dengan riwayat hidup sebenar penulis.
Penulis mungkin ingin mencari suatu kelainan dalam menulis autobiografi, namun bagi saya cara begitu belum tiba masanya lagi. Apabila saya bandingkan autobiografi oleh penulis lain, umpamanya Perjalanan Mencari Bahasa Abdullah Hassan (Edisi Khas Sasterawan Negara), ia namoak sangat terlalu berbeza. Abdullah Hassan memang menceritakan tentang riwayat hidup dalam segmen tertentu (mencari bahasa) dan rasanya ia memang bercerita dengan cara yang menarik tanpa meninggalkan tanda soal kepada pembacanya. Walaupun Abdullah Hussain seterusnya menulis beberapa buah autobiogtafi lagi dalam siri "perjalanan mencari"nya.
Dipendekkan cerita, autobiografi ini bukanlah merupakan riwayat hidup yang lengkap dari perspektif yang hendak diceritakan. Sebaliknya kisah-kisah here and there yang ingin ditulis dan disembunyikan oleh penulis.
nota: penulis menceritakan yang ia tidak suka dikritik dan saya ingin tegaskan ini bukanlah kritik, cuma ulasan setelah mengeluarkan RM23 untuk memilikinya :)
Tuesday, June 07, 2005
CINTAMU DI HATI
SAYA masih tidak berpeluang untuk bersenang-senang bagi menghabiskan novel CintaMu Di Hati karya Aida Adriani. Novel ini ialah pemberian Pak Wattan semasa kami bertemu di KarangKraf lama dulu.
Dalam satu sesi YM, Aida kata 'nampak sangat novel I tu hampeh', setelah diberitahu yang ianya masih belum habis dibaca. Bukan gitu Seri (sekaqli cakap Aida, sekali Seri, tapi ia adalah orang yang sama), tak ada masa, jika ada masa nanti dalam satu hari saja boleh habis tu'. Cumanya nak menantikan harinyalah yang susah sikit.
Semasa berjumpa dengan penulis novel ini di Pesta Buku di PWTC, Aida tulis begini dalam novelnya
"Buat MBA, apa nak tulis ekk?? BEST WISHES ............ :) seriadriani
Walau bagaimanapun pasangan saya telah khatamkan novel ini dan berikut adalah ulasannya dari kacamata seorang wanita bernama isteri:-
I: Macamana novel ni, bagus?
Dia: Macam-macam ada. Ada yang logik, ada yang tak logik. Ada yang tak puas hati. Bab-bab akhir tu nampak seolah-olah penulis tergopoh-gopoh nak tamatkan cerita. Walau bagaimanapun novel ini telah berjaya membuatkan I menangis.
I: Apa yang tak logik?
Dia: Alah, biasalah novel cinta. Kadang-kadang mungkin ianya betul berlaku, sebab cinta tu kan buta. I kata tak logik sebab I meletakkan Seri sebagai diri I. Tak mungkin I akan jadi macam Seri. Makan perasaan, tidak berterus terang, terlalu ingin menjaga perasaan orang lain. Ah.... itu semuanya tak logik bagi I, bukan watak I, walaupun ia tidak mustahil dalam dunia percintaan. Cuma yang agak tak logik sikit ialah bila Seri bergaduh besar dengan suaminya, akibat cemburu. Lepas tu kan, Seri boleh termengandung!. Tak logiklah buat gitu...
I: Itu biasalah, orang kena rogolpun boleh mengandung you....
Dia: Akhir kata, novel ini memang berjaya sebagai sebuah novel cinta. Cuma.... Ia tidak sesuai untuk U.
I: Mengapa?
Dia: Novel cinta memang tak sesuai untuk U. U bukan suka cerita cinta. U bukan cintan-cintan punya orang.
I: Senyum.(dalam hati) !@#$%$#@%^^&&*^%$#@@##$@!
Banyak juga ulasan dan komen mengenai novel CintaMu Di Hati yang boleh ditemui di Internet dan banyak juga star yang diperolehi dalam rating novel ini.
Monday, June 06, 2005
Sunday, June 05, 2005
BILA USTAZ KENCING BERLARI
guru kencing berdiri - murid kencing berlari
guru kencing berlari - murid jalan berbogel
ustaz kencing berdiri - guru kencing berlari - murid jalan berbogel
ustaz kencing berlari - guru lari berbogel - murid bunuh freshie
NAMPAK gayanya kat sekolah ugama tidak lagi selamat.
Ada penghuni asrama sekolah ugama didera malahan dibunuh
Ini semua kerja anak murid yang kurang akal.
Tapi khabarnya ada juga ustaz yang lebih dasyat lagi
Apabila ustaz yang diharap untuk memimpin murid pun berkelakuan duakalilima sahaja, apa lagi yang boleh diharap kepada murid?. Ustaz menghadapi tekanan hidup. Ustaz buat cerita palsu. Ustax buat laporan palsu. Ustaz cakap bohong.
siakap sinohong
ikan gelama ikan duri
bercakap bohong
ustaz patut kena gari.
guru kencing berlari - murid jalan berbogel
ustaz kencing berdiri - guru kencing berlari - murid jalan berbogel
ustaz kencing berlari - guru lari berbogel - murid bunuh freshie
NAMPAK gayanya kat sekolah ugama tidak lagi selamat.
Ada penghuni asrama sekolah ugama didera malahan dibunuh
Ini semua kerja anak murid yang kurang akal.
Tapi khabarnya ada juga ustaz yang lebih dasyat lagi
Apabila ustaz yang diharap untuk memimpin murid pun berkelakuan duakalilima sahaja, apa lagi yang boleh diharap kepada murid?. Ustaz menghadapi tekanan hidup. Ustaz buat cerita palsu. Ustax buat laporan palsu. Ustaz cakap bohong.
siakap sinohong
ikan gelama ikan duri
bercakap bohong
ustaz patut kena gari.
Saturday, June 04, 2005
TEMPAT BERTEDUH
SANJA MATSURI
KUALA TERENGGANU
Friday, June 03, 2005
DIPERANGKAP SEBELUM DITEMBAK
TIBA di rumah , saya menerima sepucuk berdaftar dari Dato' Gingkoi Seman Pancras. Faham-fahamlah kan! RM300 lah melayang bila nampak surat macam tu.
Memang masa balik kampung hari tu saya lupa daratan sebentar (ingat macam atas udara). Rasa-rasanya tak adalah laju sangat, tengok spedometer baru 160kmj, eh OK lagi tu memang boleh pergi lagi. Tapi bila tengok kereta lain pakat slow semuanya, ingatkan dia respek sama kita, rupa-rupanya ada perangkap (had laju) kat depan. Memang nampak kamera kat depan muka. Apa lagi, senyum ajalah sambil tekan brek bagi pos istimewa untuk ditembak kemera.
Nasib baik gak surat saman tu sebut limit had laju: 110, laju dikesan: 139.
Tapi kan, ada orang kata, kalau kita pecut 170kmj ke atas, memang kemera had laju tak dapat kesan. Betul ke begitu?. Siapa pernah cuba?. Jika betul, nak juga try sekali...
Bila saya cakap perkara ini kat wife, dia gelak saja. Sebabnya speedometer kereta dia maksima 160 saja. Memanglah kalau lebih dari itu tak kena perangkapo had laju sebab kereta tak berjalan katanya. Eh..eh yang mana satu betul ni?.
Thursday, June 02, 2005
BEKWAH
Sebutannya BEKWOH .... ejaan sebenar ialah BEKWAH. Mengikut Kamus Dewan, makna BEKWAH ialah KENDURI ARWAH.
Walau bagaimanapun biasa disebut BEKWAH sebagai KENDURI saja (apa2 kendurilah).
p.s yg saya buat hari tu memang kenduri arwah.
Walau bagaimanapun biasa disebut BEKWAH sebagai KENDURI saja (apa2 kendurilah).
p.s yg saya buat hari tu memang kenduri arwah.
SEPANJANG PERJALANAN BALIK KAMPUNG
BEKWOH
KAMI sampai ke kampung agak awal. Masa makan tengaharipun belum tiba. Mak belum masak lagi sebab ingatkan kami sampai just in time kenduri nak diadakan. Tapi lauk-pauk untuk bekwoh telahpun siap untuk dimasak.
Maka kami suami-isteri buat pertama kalinya kenalah jadi tukang masak untuk bekwoh. Wow panasnya usah nak dikatalah. Terfikir juga dalam benak, mana adik beradik yang lain ni?. Mereka cuma akan datang untuk makan saja ke?.
Inilah lauk pertama yg kami masak.
Inilah hasilnya masakan kami utk bekwoh malam ni. Selepas lauk ini masak, kami masak air panas pulak. Bila air dah menggelegak, kami masukkan seguni beras (yang dah dibasuhlah) dalam kawah. Nasi belum lagi masak, hujan turun dengan lebatnya. Macamana nak buat?. Air hujan dah masuk dalam kuali. Nak angkat panas. Nak tutup takut nasi mentah. Akhirnya kami berpayung dalam hujan. Bukan tukang masak yang berpayung, tapi kami payungkan nasi dalam kawah. Inilah pengalaman pertama masak nasi kawah tengah hujan.
ANAK BONGSU
DAH penat memasak semalam, hari ni kami jalan-jalan ke Pantai Batu Buruk. Wow kat sini ada pesta pelancongan, ala-ala main pantai gitu. Patutlah kami yang kena memasak.
Si Bongsu ni dah jumpa motosikal. Terus dia nak bersunat. Abang-abang dia bersunat, tak dapatpun basikal, tapi dia demand nak motorsikal ni dan dia akan bersunat terus... wow anak bongsu aku ni.
Bila jumpasuperman ultraman, dia lupakan pulak pasal motor. Tapi nasib baik dia diberitahu yang superman juga bersunat, jadi dia akan jejak langkah superman ultraman inilah.
Nota janggut: Bekwoh ialah kenduri
KAMI sampai ke kampung agak awal. Masa makan tengaharipun belum tiba. Mak belum masak lagi sebab ingatkan kami sampai just in time kenduri nak diadakan. Tapi lauk-pauk untuk bekwoh telahpun siap untuk dimasak.
Maka kami suami-isteri buat pertama kalinya kenalah jadi tukang masak untuk bekwoh. Wow panasnya usah nak dikatalah. Terfikir juga dalam benak, mana adik beradik yang lain ni?. Mereka cuma akan datang untuk makan saja ke?.
Inilah lauk pertama yg kami masak.
Inilah hasilnya masakan kami utk bekwoh malam ni. Selepas lauk ini masak, kami masak air panas pulak. Bila air dah menggelegak, kami masukkan seguni beras (yang dah dibasuhlah) dalam kawah. Nasi belum lagi masak, hujan turun dengan lebatnya. Macamana nak buat?. Air hujan dah masuk dalam kuali. Nak angkat panas. Nak tutup takut nasi mentah. Akhirnya kami berpayung dalam hujan. Bukan tukang masak yang berpayung, tapi kami payungkan nasi dalam kawah. Inilah pengalaman pertama masak nasi kawah tengah hujan.
ANAK BONGSU
DAH penat memasak semalam, hari ni kami jalan-jalan ke Pantai Batu Buruk. Wow kat sini ada pesta pelancongan, ala-ala main pantai gitu. Patutlah kami yang kena memasak.
Si Bongsu ni dah jumpa motosikal. Terus dia nak bersunat. Abang-abang dia bersunat, tak dapatpun basikal, tapi dia demand nak motorsikal ni dan dia akan bersunat terus... wow anak bongsu aku ni.
Bila jumpa
Nota janggut: Bekwoh ialah kenduri
Wednesday, June 01, 2005
BUNGA KEMBANG PAGI
Kira-kira 5PM:
Jam 7AM:
Jam 8AM:
Dari Dekat:
Details kat http://mba2u.textamerica.com
Jam 7AM:
Jam 8AM:
Dari Dekat:
Details kat http://mba2u.textamerica.com