GAMBAR HIASAN |
tersergam indah bank yang mesra pelanggan petugas kusam |
Jumaat lepas mba bersama bendahari ke bank kerana terdapat urusan yang belum selesai. Urusannya agak simple, iaitu penukaran tandatangan sahaja namun ia sudah berlarutan semenjak berbulan yang lalu. Apabila tiba ke bank, ia ditutup pula pada tengahari Jumaat dan kami datang semula selepas menunaikan fardhu Jumaat. Berikut adalah dialog mba dengan pegawai bank tersebut.
MBA: Susahnya nak berurusan dengan bank ini (dulu bank lain, tetapi kini telah bercantum )
Bank: Nasib baik awak datang, jika tak datang saya tak akan buat ini dan awak tak dapat keluarkan duit, bukan saya yang susah
MBA: (dalam hati) Kalau inilah jawapan awak, ini kali terakhir saya datang dan lepas dapat tukar tandatangan ni, saya akan tutup akaun ini dan buka di bank lain.
MBA: Oklah ada apa-apa kemudahan yang boleh kami dapatkan dari bank ini?
Bank: you just name it …. Semua kita ada
MBA: Electronic banking misalnya. Kita banyak masalah bila cukup bulan penyata tak sampai (atau tak hantar?) dan tiap kali mesyuarat bendahari tak boleh beri penyata kewangan.
Bank: Ooooo itu kita belum ada. Penyata dikeluarkan oleh HQ. Kita akan tumpukan kepada kad ATM dulu. Itu kalau adapun lambat lagi, jauh lagi tu.
MBA: Tadi cakap suruh name it, benda ni senang je.
MBA: Bank ini ada kad kredit tak?. Maksudnya untuk digunakan oleh ahli-ahli persatuan saya, secara korporat.
Bank: Kita tak ada kad kredit. Bukan senang nak buat kad kredit mengikut syariah. Kalau bank conventional tu lainlah.
MBA: Itu bank Islam boleh buat, tak ikut syariah ke? Bukan Islam Hadhari ke?
Bank: Tengoklah, bank Islam buat kajian berapa lama baru boleh buat, kita baru lagi. Kini ada 10 bank. Satu bank saja tak ada kad kredit, (awak dah ada 9 kad) tak apalah, nak buat apa tambahkan satu kad lagi dalam wallet saja.
Siapa yang perlukan siapa dalam hal ini?. Bank perlukan penyimpan ke penyimpan perlukan bank?. [sayonara].
No comments:
Post a Comment