Labels

Tuesday, January 31, 2006

Sakit Kepala & California 117 Test Standard

Soalan:
SEJAK akhir-akhir ini saya sering sakit kepala apabila terjaga dari tidur. Apa sebabnya ya?. Dulu doktor kata saya mengalami tension headache. Aik.. malam-malam tengah tidurpun boleh jadi tension?. Mungkinkah saya bermimpi dikejar harimau semasa dalam tidur atau yang sejenis dengannya yang menyebabkan saya jadi tension dan kepala saya sakit?. Entahlah, sebab saya jarang dapat ingat peristiwa semasa tidur, samada saya bermimpi atau tidak.

Jawapan
Sakit kepala dalam tidur ini dikenali sebagai "hypnic headaches". Ia bagaikan jam loceng untuk membuatkan anda jaga dari tidur. Itu sahaja. Diagnosis dan pengubatan bagi keadaan ini termasuklah:
- Satu dos kefen sebelum tidur
- Lithium
- Indomethacin, pengubatan anti-inflammatory)

* Apakah Tension Headache?

Sakit kepala sebab urat tegang di bahagian bahu dan atas tengkok. Biasanya disebabkan oleh stress, kesedihan melampau ataupun rasa cemas, terlalu banyak kerja, tidak cukup tidur, terlepas makan, meminum alkohol atau mengambil dadah. Penyakit ini boleh dikesan dengan pengambilan cokelat, keju dan MSG (monosodium glutamate). Peminum kafen (kopi, teh, coke dll) akan berasa sakit kepala jika tidak meminumnya.

Lain-lain sebab:-
* Kepala terteleng sebelah untuk jangka masa yang lama spt gunakan komputer, mikroskop atau mesin taip.
* Tidur tidak berkualiti
* Senaman/kerja terlampau lebih
* Sakit gigi


Jadi...... sebagai salah satu cara untuk dapat tidur berkualiti, tadi saya dah pergi beli sebuah bantal yang "bagus" (diukur dari mahal harganya). Di antara banyak-banyak spesifikasinya yang paling menarik perhatian saya ialah bantal ini telah memenuhi ketetapan California 117 test standard.

Hmmmmm nak masuk tidur ni..... nak test samada esok pagi masih sakit kepala atau tidak ;-). Selamat Malam!

No comments: