Labels

Monday, November 08, 2004

ORANG KURANG UPAYA (OKU)



kerusi roda
jelitawan ternama
kelas kedua

SEMALAM ada temuramah oleh 3R dengar Ras Adiba Radzi. Beliau berkata: Malaysia sudah 47 tahun merdeka. Namun bagi OKU, kemerdekaan masih belum dicapai lagi. Masih banyak kemudahan asas yang tidak disediakan, sikap masyarakat yang memandang rendah terhadap OKU dan OKU dianggap sebagai rakyat kelas kedua.

Renungkanlah.

5 comments:

ida said...

hai saya pun saya dari golongan anda

Anonymous said...

hi..saya mus saya jua dalam golongan oku,tapi saya bersyukur walaupun keadaan saya camni tapi saya mampu menjadi engineer system . di sebuat syarikat computer.dan saya ingin bertanya apa kemudaan yang diberikan kepada kita (oku) oleh kerajaan sebagai penguna perkhimatan yang ada di malaysia?

lyn said...
This comment has been removed by a blog administrator.
lyn said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Hi...

Saya sering memerhatikan facilities yang disediakan untuk OKU terutamanya yang berkerusi roda. Hingga sering dibawa berbincang bersama-sama kawan2. Kami berpendapat terdapat kekurangan dalam penyediaan kemudahan untuk OKU, khasnya yang berkerusi roda.

Apa yang mengecewakan sikap orang awam yang lain tidak bertanggungjawab turut menggunakan kemudahan yang disediakan untuk OKU tanpa menjaga kepentingannya untuk digunakan oleh mereka yang sepatutnya. Malah ada pihak2 yang mengunci tandas OKU supaya tidak digunakan oleh orang awam yang lain. Dimanakah keberkesanan kemudahan yang disediakan kini?